Pokladní systém Storyous. Ilustrační snímek. | foto: Storyous

Kouzelné tlačítko na registračních pokladnách umí vymazat efekt EET

  • 1856
Většina oslovených výrobců pokladních systémů nabízí podnikatelům na svých výrobcích tlačítko, které účtenku umožní vytisknout, ale neposílat do centrálního systému. Argumentují tím, že v různých fázích náběhu EET podnikatel nemusí ještě evidovat všechny druhy tržeb. Připouští, že tlačítko bude možné i zneužít.

Když v prosinci hospodský prodá zákazníkovi cigarety, účtenku za ně ještě nemusí posílat na finanční správu – maloobchodní prodej se eviduje až od března. Co s tím, když si hospodský koupil novou pokladnu na EET a na ní teď tiskne všechny účtenky?

„Chceme našim zákazníkům vyjít vstříc a zavádíme tlačítko „nefiskalizovat“, pokladní systém tak rozdělí, co jde do centrální evidence EET a co nikoliv,“ říká Michal Wantulok z Dotykačky, výrobce pokladních systémů.

Hospodskému tak stačí zmáčknout tlačítko, účtenka vyjede, ale bez speciálního kódu a finanční správa se o transakci nedozví. Připouští, že je to zneužitelné. „Je na podnikateli, jak k tomu přistoupí,“ říká Wantulok.

Důvěra v EET se zvýšila. Malí podnikatelé systém přesto nechtějí

A podobná tlačítka mají i další výrobci. „Náš systém obsahuje tlačítko „Mimo EET“, které neodesílá do EET tržby, které tam v dané fázi ještě nespadají,“ říká Hynek Pášma ze SmartPokladna. „Tlačítko umožňující tržbu neevidovat nabídneme. Příkladem může být v restauracích prodej hotových jídel s sebou, nebo ve vinotékách prodej vín, která se nebudou konzumovat v místě prodeje,“ říká Karel Hamr, člen představenstva výrobce pokladen E.E.T. One. „V nastavení pokladny O2 eKasa je zaškrtávací tlačítko „fiskalizace“, které může zákazník zapnout nebo vypnout,“ říká Lucie Pecháčková, mluvčí operátora O2.

Výjimkou je například mobilní operátor Vodafone. „Takové tlačítko nabídnout nechceme. Domníváme se, že by bylo lehce zneužitelné zaměstnanci, kteří ePokladnu používají,“ říká mluvčí operátora Markéta Kuklová. Nicméně připouští, že si každý podnikatel může pokladnu sám přenastavit, zda má, nebo nemá tržby evidovat.

Pokuta až půl milionu

Finanční správa nemá problém s tím, že pokladny budou takové zacházení s tržbami umožňovat. „Samotná existence takového tlačítka není v rozporu se zákonem o EET,“ říká mluvčí Finanční správy Linda Paterová.

Křišťálová Lupa 2016

„Zneužití takového tlačítka ale může znamenat pro podnikatele pokutu až půl milionu korun,“ upozorňuje Paterová.

Jediný způsob, jak se finančák o neevidovaných tržbách může dozvědět, jsou udání zákazníků a kontrolní nákupy, které budou dělat kontroloři finanční a celní správy. V hospodě si například objednají jídlo a při placení zkontrolují, jestli je na účtence potvrzovací kód z centrály a jestli je platný.

Tam, kde kontrolor nechytí nepoctivce při činu přímo, bude odhalení složitější. „V zásadě platí, že je to jako s jízdou načerno. Může to nějaký čas procházet, než se na to přijde. Pak ale hrozí vysoké sankce,“ varuje Wantulok.

Tlačítko bude fungovat i ve třetí EET fázi

Finanční správa na svých webových stránkách připravila on-line formulář pro nahlášení nevydané účtenky. Ten půjde spustit až s evidencí tržeb 1. prosince. Udání pak povede ke kontrolám.

Až v červnu 2018 naběhne i poslední fáze evidence tržeb, mělo by takové kouzelné tlačítko ztratit význam. Výrobci by ho mohli v rámci pravidelných aktualizací softwaru odstranít. „Podnikatel si nicméně nemusí nainstalovat aktualizaci, která tlačítko odstraní,“ upozorňuje Wantulok.

„Tlačítko bude možné ze systému odinstalovat,“ slibuje Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz.

Podle Hynka Pášmy ze SmartPokladny bude tlačítko potřeba i poté. „V různých typech provozů se mohou vyskytnout typy plateb, které do EET spadat nebudou - typicky se jedná o platbu „Na Fakturu“ v restauraci, kdy cestovní kancelář platí oběd za celý zájezd přes účet,“ vysvětluje. Platba pak nespadá do EET. Tlačítko „na fakturu“ nabízí například i pokladna od operátora T-Mobile.