Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci přisladí školní mléko, chtějí k popíjení přilákat více dětí

  1:08aktualizováno  1:08
Školní mléko, které je jedním z nástrojů Evropské unie, jak bojovat s přebytky této komodity na kontinentu, může být od listopadu o něco sladší. Unie si od této změny slibuje, že školákům více zachutná a odbyt se ještě zvedne.

Výrobci dosladili mléčné výrobky fruktózou nebo čokoládou. Ilustrační foto. | foto: Adolf HorsinkaMF DNES

Evropská komise toto rozhodnutí učinila v rámci boje za "stabilizaci trhu s mlékem". Oslazení konkrétně vypadá tak, že se sníží povinný minimální podíl mléka v prodávaných výrobcích ze současných 80 na 75 procent.

Euroúředníci si však dali pozor, aby nebyli nařčeni, že školákům místo mléka podsouvají více klasického bílého cukru. Slazení cukrem se totiž podle nových pravidel zvýšit nesmí. Limit jeho obsahu do sedmi procent zůstává nezměněn.

Ovšem podíl čokolády, ovocných příchutí včetně fruktózy, potravinářských barviv a dalších přísad může reálně vzrůst z pětiny na čtvrtinu.

Co je školní mléko

Projekt EU na podporu prodeje mléka a vytváření zdravých stravovacích návyků dětí. V řadě zemí funguje už desítky let, účastní se jej dvacet členských států EU. V Česku jej státní rozpočet dotuje 60 miliony korun, dalších 20 milionů dává Unie. Do programu je zapojeno na 2 000 základních škol. Od letoška do něj mohou vstoupit i mateřské a střední školy a EU vážně diskutuje o rozšíření na vysoké školy. Od září 2009 má podle pravidel každý školák nárok na jeden dotovaný výrobek, ostatní si mohou koupit za plnou cenu.

Výrobky pro školáky tak ve výsledku stejně budou o něco sladší. "Větší ochucení by skutečně mělo zvýšit odbyt. Je to jeden z mála možných nástrojů," uvedl výrobní ředitel mlékárny TPK Hodonín Oldřich Obermaier.

Hlavní dodavatelé mléčných výrobků do škol zatím s uplatněním nové možnosti váhají.

Lídrem školního mléka je českobudějovická Madeta, která program organizuje spolu s Bohušovickou mlékárnou přes firmu Laktea. "Asi kvůli tomu nebudeme měnit zavedený výrobní program," říká mluvčí firmy Barbora Daňková.

Ochucené mléčné sladkosti nemají mezi rodiči výhradně kladnou odezvu. Jak Madeta, tak Bohušovická mlékárna se však snaží kritičtější pohled na ochucené dobroty obrousit.

Mlíčka a krémy pro školáky proto začínají přislazovat ovocnými cukry a přírodními barvivy, což na obalech těchto dobrůtek propagují. Madetě prý jde o to, aby si děti vypěstovaly dobré stravovací návyky, ale i povědomí o značce.

Školní mléko v minulém školním roce zcela zbavila státní podpory vláda Mirka Topolánka. Zájem o mlíčka, která bez podpory podražila, se pak smrskl o šedesát procent. Ceny výrobků totiž vzrostly až na trojnásobek, protože na nich firmy nechtěly prodělávat.

Ministerstvo zemědělství vedené Jakubem Šebestou (nominovaným ČSSD) však v září dotace znovu spustilo a program se vrátil do starých kolejí. - čtěte Vláda bude opět dotovat školní mléko

 Dotované výrobky ve školách  
   "školní" cena  tržní cena
 neochucené mléko 250 ml  3 Kč  8 až 12 Kč
 ochucené mléko 250 ml  4 Kč  10 až 12 Kč
 školní jogurt 150 g  3 Kč  9 až 16 Kč
 smetanový krém 80 g  3,50 Kč  9 až 14 Kč

Jak EU, tak samotní zemědělci dělají pro vyšší odbyt mléka všechno možné. Jeho výkupní cena je totiž kvůli přebytkům pod hranicí návratnosti. Evropská komise už vyprázdnila dotační kasu a rozhodla, že další dotace si mohou přisypávat jen jednotlivé vlády. Někteří zemědělci za dotace demonstrují a vylévají mléko na pole nebo do kanálů.

Jiní hledají cesty, jak je prodat jinak. Po republice se rozmnožují automaty na prodej čerstvého mléka přímo od dojnic. Někteří farmáři s ním chtějí prorazit v obchodních řetězcích.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Finanční úřad využije nový nástroj k doměřování daní. Data z EET

Data z EET budou mít další využití. Finanční úřad je bude v následujících letech používat k detailnějšímu doměřování daní podnikatelům, kteří buď neodevzdají...  celý článek

Vinařský oblek
Vinaři budou mít vlastní kroje, jeden vyjde na 16 tisíc korun

Nejen rybáři, myslivci nebo hasiči mají na jižní Moravě speciální obleky. Svůj slavnostní oděv budou mít také vinaři. Několik desítek se jich už šije.  celý článek

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.