Zaměstnanci plzeňské továrny Panasonic AVC Networks nemusí být zrovna fanoušky fotbalu, přesto letošnímu Euru obětují hodně svého času. Kvůli fotbalové mánii totiž musí chodit do práce častěji než jindy. "Od března se přidávají přesčasové hodiny i směny navíc, je to tu teď velké téma, pro lidi je to dost náročné," říká odborový předák Jan Dvořák.
Největší tuzemský výrobce televizí, který zaměstnává přes 1 400 lidí, tak poznává, co dokáže s poptávkou po televizích udělat velká sportovní událost. Přesná čísla o nárůstu zájmu o televize firma sice nezveřejňuje, ale podle šéfa českého zastoupení Panasoniku Zdeňka Opletala stoupne až o pětinu. "Těžko se odhaduje vliv takových akcí, ale o deset až dvacet procent prodeje určitě navyšují," odhaduje Opletal.
Nejen Panasonic, ale i ostatní výrobci televizí očekávají letos velké oživení v jinak slabých letních měsících. "Takové události u lidí vyvolávají potřebu sledovat hezký obraz," říká Martin Paleček, marketingový ředitel výrobce televizí Chang Hong, která má svoji evropskou továrnu ve středočeském Nymburce. V něm se kvůli sportovním událostem směny navíc zatím nechystají.
Vánoční špička na začátku léta
Blížícího se šampionátu se snaží prodejci i výrobci televizí využít v reklamách a zákazníky k nákupu motivují i dalšími speciálními akcemi. Zatímco běžně je nejsilnějším obdobím prodejů předvánoční čas, během velkých sportovních událostí se přibližují i jarní a letní měsíce vánoční špičce.
Výrobcům televizí hraje letos do karet i olympiáda. "Je dobře, že je v Londýně a bude se vysílat v dobré časy. Když je v hodně odlišných časových pásmech, zájem není takový," míní Opletal. Podle šéfa Datartu Pavla Slámy je na prodejích i hodně vidět, jak se daří českým sportovcům. "Čím dál fotbalisté projdou, tím by mohly být prodeje lepší. Stávalo se, že si lidé koupili televizi až třeba na finále," podotkl Sláma.
To ukazují i čísla o růstu prodejů televizí v Česku a na Slovensku během hokejového mistrovství. Podle údajů Heureka.cz poptávka v případě hokejově úspěšnějšího Slovenska stoupla o 19 %, zatímco v Česku jen o 12 %.
Sláma však nevěří, že letošní šampionát prodejům tolik pomůže. V minulosti totiž nákupy podpořila i výměna starších televizorů za nové plazmové či LCD. Navíc, spousta lidí sleduje zápasy raději v restauracích či barech než doma.
Výrobci televizí letos sází hodně na technologii 3D, která na trhu není ještě tolik rozšířená. "Z hlediska marketingu je mistrovství určitě dobrý tahák, který může u lidí uspíšit rozhodnutí koupit si novou televizi," dodal Sláma. Na českém trhu se ročně prodá kolem tři čtvrtě milionu televizí.