Výrobci už nemohou slůvkem BIO klamat spotřebitele

Pozorným zákazníkům neunikla změna v názvu několika mléčných výrobků, ke které došlo na začátku roku.
Pozorným zákazníkům neunikla změna v názvu několika mléčných výrobků, ke které došlo na začátku roku. Slůvko BIO zmizelo z názvu jogurtu Yoplait Activ. Televizní moderátorka v reklamě firmy Danone už nepolyká den za dnem jogurt Bio, ale Activiu, i když v ruce drží stále stejný kelímek. Stejný zůstal i obal jogurtu Dr. Bio z olomoucké Olmy. Změnil se jen název, doktor Bio se přejmenoval na Bifido. Tři výrazná písmenka BIO naopak přibyla v názvu jiného jogurtu olomouckého výrobce - Via Natur. Všechny tyto změny má na svědomí zákon o ekologickém zemědělství, který vstoupil v platnost 1. ledna. Zakazuje totiž tímto způsobem označovat produkty, které nemají certifikát Produkt biologického zemědělství. A ten mohou dostat jen výrobky, které vznikly ze surovin pocházejících z ekologického zemědělství, tedy tam, kde se nepoužívají umělá hnojiva, chemické postřiky ani geneticky modifikované organismy. Dobytek není krmen masokostními moučkami, nýbrž se pase na louce. Tomu, kdo by označil výrobek bez certifikátu jako Bio nebo Eko, hrozí až milionová pokuta. Dodržování přísných pravidel ekologického zemědělství kontrolují inspektoři z nezávislé organizace KEZ pověřené ministerstvem zemědělství. "Zákon dá konečně snažení našich ekozemědělců patřičný legislativní rámec a umožní účinně postihovat výrobce pseudobioproduktů," říká jeden z pěstitelů ekologických produktů Radomil Hradil, "třeba různých biojogurtů, které však nejsou bio a pouze klamou spotřebitele." Používat označení bioči ekou výrobků, které nejsou skutečnými bioprodukty, zapovídal od roku 1998 zákon o potravinách. Vyhlášky však nedefinovaly přesně, co je to bioprodukt, proto mohli výrobci unikat kontrolám. Firma Danone se proti nařčení z klamání spotřebitele hájila tím, že Bio je chráněný název zavedeného výrobku používaný mnoho let i v zahraničí. Není to tak docela pravda, i tam musela firma název přizpůsobit. Například ve Švýcarsku změnou na BYO a ve Francii upozorněním "Tento produkt nepochází z ekologického zemědělství." Stejnou poznámkou jsou dnes označeny u nás například výrobky brněnského Ekoproduktu, který nepoužívá biosuroviny, ačkoliv má ekopřímo v názvu podniku. "Když jde o název podniku, není to v rozporu se zákonem o ekologickém zemědělství," připouští Veronika Kittlová z ministerstva zemědělství. Jistotu, že jde skutečně o ekologický výrobek, má spotřebitel jen tehdy, když na obalu najde značku certifikátu "Bio - produkt ekologického zemědělství." V současnosti má takový certifikát z mléčných výrobků pouze jogurt Via Natur. Vyroben je z biomléka z ekofarem v oblasti Kralického Sněžníku. "Mléko pochází od farmářů, kteří pracují v režimu bio," říká marketingový ředitel Olmy Jan Vařeka. "Certifikáty bio musí mít i všechny ostatní suroviny, které se do jogurtu přidávají, ať už je to ovoce nebo cukr." Ovocný podíl nesmí obsahovat konzervační látky, které jsou jinak v konvenčních jogurtech povoleny.

Zákon o ekologickém zemědělství č. 242/2000 Sb.

Zákon zakazuje označovat potravinu, na kterou nebylo vydáno osvědčení o biopotravině, slovem "bio" nebo "eko" nebo grafickým znakem nebo jakýmikoliv údaji poukazujícími na ekologický, organický, přírodní způsob výroby. Seznam všech certifikovaných výrobců i jednotlivých produktů lze najít na internetové stránce: www.kez.cz.

Hlavní zásady ekologického zemědělství

* šetrná péče o půdu, přísné dodržování přirozených pěstitelských a chovatelských postupů

* nesmějí se používat žádné chemické látky - umělá hnojiva, pesticidy, herbicidy ani geneticky modifikované organismy

* zvířata nejsou krmena krmnými moučkami, krávy se pasou na louce, slepice nejsou chovány v klecích

* bioprodukty většinou neobsahují pesticidy nebo dusičnany, ale na druhou stranu jejich výživová hodnota je stejná jako u potravin vzešlých z tradičního zemědělství

* ceny biopotravin v zahraničí jsou o 30-40 % vyšší, u nás je cenový rozdíl menší, biojogurt Via Natur je dražší o 15-20 %