Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobek musí splňovat, co slibuje

  10:00aktualizováno  10:00
V prodejně elektroniky jsem reklamoval notebook, který nedokázal přehrávat DVD. Požadoval jsem výměnu výrobku za bezvadný. Bylo mi velice slušně sděleno, že výrobek vezmou do servisu na opravu. Výměnu však striktně odmítli. Tomáš Kilian, Lázně Libverda
§ 616 občanského zákoníku

Dotýkáte se problému, na který po novele občanského zákoníku nelze dát jistou odpověď. Při aplikaci práva někdy kvůli nejednoznačným formulacím nezbývá nic jiného, než vyčkat na postoj soudní praxe. Je to přesně případ vztahu nového institutu shody zboží s kupní smlouvou (zavedeného po vzoru evropského práva) k tradiční zákonné záruce, která byla od 1. ledna prodloužena pro spotřební zboží na dva roky.

Vycházím z předpokladu, že notebook nepřehrává DVD v důsledku vady, kterou měl už v době zakoupení. Pokud by se taková vada projevila během prvních šesti měsíců ode dne převzetí notebooku, považovala by se za existující již při převzetí. Kupujícímu v prvních šesti měsících stačí označit vadu a nemusí prokazovat, že byla ve výrobku skryta při převzetí. Je na prodávajícím, aby prokázal opak.

Pokud takový důkaz prodávající nepodá, můžete poukázat na rozpor zakoupeného notebooku s kupní smlouvou. Ten nastane vždy, když výrobek vykazuje jakost a užitné vlastnosti, které neodpovídají tomu, jak zboží popisoval výrobce či prodávající. Obchod ve vašem případě potvrzuje, že notebook prodával jako způsobilý k plnohodnotnému přehrávání DVD. Podle převažujících právních výkladů novelizovaného občanského zákoníku můžete za této situace žádat výměnu. Nebude nutné zkoumat, zda jde o vadu odstranitelnou, nebo neodstranitelnou, ani jestli je výměna přiměřená. Výběr výměny či opravy záleží jen na vašem rozhodnutí. Právě v tomto se práva kupujícího při rozporu se smlouvou liší od tradičních nároků plynoucích ze záruky.

Prodávající může výměnu zboží odmítnout pouze tehdy, když je vyprodáno či se přestalo vyrábět. Výměna tedy nebude možná a před vámi vyvstává nová paleta nároků. Pokud se s prodávajícím nedohodnete na opravě, můžete žádat slevu z ceny, nebo dokonce od smlouvy odstoupit, a proti vrácení notebooku tak dostat zpět kupní cenu.

Rubriku připravuje redakce ve spolupráci s občanským sdružením pro rozvoj právní kultury Ars aequi et boni (www.atelierprav.cz)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.