Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

  15:59aktualizováno  15:59
Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

České dráhy mají celkem sedm railjetů, šest jich je běžně v provozu, jedna souprava je záložní. Vyjíždí, když má jiná jednotka periodickou prohlídku, nebo v případě neočekávaných situací, kdy zpravidla nahrazuje soupravu Pendolina. Každý den najede šestice jednotek zhruba 7 400 kilometrů, na každou soupravu vychází v průměru 1 230 km denně. I když v České republice může tato souprava jet maximální rychlostí 160 km/h, při rychlostních zkouškách v Rakousku vlak překonal rychlost 253 km/h.

Fotogalerie

„Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah (ČD) zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.

To, co se může zdát pro laika samozřejmostí, není tak úplně běžné. Zvláště poslední rok si prožívají ČD velké potíže s vlaky jiných výrobců. Například část InterPanterů od Škody Transportation má vysokou poruchovost, vozy modernizované v dceřiné firmě Škody Pars Nova musí jezdit do Německa s palubními techniky kvůli častým závadám. Právě Škoda proti nákupu railjetů nejvíce vystupovala, přišla narychlo dokonce s vlakem, který ho měl nahradit.

Railjet pro Česko se ukázal:

Nákup railjetů zaměstnal i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který ČD nejprve za jejich pořízení potrestal. Soud ale verdikt zrušil. ČD koupily sice vlaky bez soutěže, ale vlaky ve skutečnosti vysoutěžené byly: ČD přistoupily k velké zakázce rakouských ÖBB na dodávku těchto jednotek, které vybíraly ze čtyř nabídek.

ČD railjety nasazují na trasu Praha - Brno - Vídeň - Graz. Původní plány počítaly s tím, že railjetů bude dvakrát tolik a budou jezdit i na rameni do Budapešti, nákup ale zarazil tehdejší generální ředitel drah Dalibor Zelený jmenovaný za vedení ministerstva dopravy Zdeňkem Žákem. Smlouvu na railjety podepisoval ještě management bývalého šéfa ČD Petra Žaludy.

Dopravce nasadil railjety v době, kdy začínaly velké problémy na D1 a pomohl tak výrazně navýšit počty lidí ve vlacích mezi Prahou a Brnem. Na provoz vlaků na této trase stát stále doplácí, i když objem peněz výrazně klesl. Kolik přesně na railjety, nelze z veřejně dostupných dat zjistit, objem úhrady je schován pod všemi dálkovými vlaky na trase Děčín - Praha - Břeclav.

ČD si provoz railjetů pochvalují i po ekonomické stránce. Podle zápisu z jednání řídícího výboru ČD řeší společně s rakouskými drahami ÖBB ještě nové posilové vlaky. „Projekt je úspěšný a přitáhl lidi k cestování,“ říká místopředseda představenstva ČD Michal Štěpán.

Původní podnikatelský plán počítal s tím, že peníze za railjety se vrátí do deseti let. Teď se ale ukazuje, že odhady byly příliš konzervativní a investice se vrátí rychleji. „Dá se reálně předpokládat, že to bude zřejmě nejúspěšnější projekt Českých drah ve střednědobém horizontu,“ říká v zápise Radek Dvořák, ředitel kanceláře člena představenstva odpovědného za osobní dopravu.

„Skutečné plnění jak hospodářského výsledku, tak přepravního výkonu je lepší, než bylo očekáváno. Na základě známých skutečností byla návratnost projektu uvažována v horizontu 10 let. To zatím ohroženo není,“ uvádí zpráva, která současně upozorňuje na hrozbu v podobě vstupu konkurence na trasu Praha - Brno. Na ní začal jezdit od prosince RegioJet, se třemi páry vlaků denně ale zatím není příliš vážnou konkurencí.

Railjet jsou netrakční jednotky, které vyrábí Siemens, mohou jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Rakouské spolkové dráhy ÖBB jich mají ve flotile již šedesát. Rozsáhlou investici pociťují Češi dvojím způsobem: část rakouských jednotek do Česka zajíždí a díky novým raijetům rakouské dráhy prodaly stovky použitých vozů na dálkovou dopravu ve velmi dobrém stavu do Česka.

České dráhy se pochlubily svými railjety:

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...



Najdete na iDNES.cz