Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

  15:59aktualizováno  15:59
Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

České dráhy mají celkem sedm railjetů, šest jich je běžně v provozu, jedna souprava je záložní. Vyjíždí, když má jiná jednotka periodickou prohlídku, nebo v případě neočekávaných situací, kdy zpravidla nahrazuje soupravu Pendolina. Každý den najede šestice jednotek zhruba 7 400 kilometrů, na každou soupravu vychází v průměru 1 230 km denně. I když v České republice může tato souprava jet maximální rychlostí 160 km/h, při rychlostních zkouškách v Rakousku vlak překonal rychlost 253 km/h.

Fotogalerie

„Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah (ČD) zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.

To, co se může zdát pro laika samozřejmostí, není tak úplně běžné. Zvláště poslední rok si prožívají ČD velké potíže s vlaky jiných výrobců. Například část InterPanterů od Škody Transportation má vysokou poruchovost, vozy modernizované v dceřiné firmě Škody Pars Nova musí jezdit do Německa s palubními techniky kvůli častým závadám. Právě Škoda proti nákupu railjetů nejvíce vystupovala, přišla narychlo dokonce s vlakem, který ho měl nahradit.

Railjet pro Česko se ukázal:

Nákup railjetů zaměstnal i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který ČD nejprve za jejich pořízení potrestal. Soud ale verdikt zrušil. ČD koupily sice vlaky bez soutěže, ale vlaky ve skutečnosti vysoutěžené byly: ČD přistoupily k velké zakázce rakouských ÖBB na dodávku těchto jednotek, které vybíraly ze čtyř nabídek.

ČD railjety nasazují na trasu Praha - Brno - Vídeň - Graz. Původní plány počítaly s tím, že railjetů bude dvakrát tolik a budou jezdit i na rameni do Budapešti, nákup ale zarazil tehdejší generální ředitel drah Dalibor Zelený jmenovaný za vedení ministerstva dopravy Zdeňkem Žákem. Smlouvu na railjety podepisoval ještě management bývalého šéfa ČD Petra Žaludy.

Dopravce nasadil railjety v době, kdy začínaly velké problémy na D1 a pomohl tak výrazně navýšit počty lidí ve vlacích mezi Prahou a Brnem. Na provoz vlaků na této trase stát stále doplácí, i když objem peněz výrazně klesl. Kolik přesně na railjety, nelze z veřejně dostupných dat zjistit, objem úhrady je schován pod všemi dálkovými vlaky na trase Děčín - Praha - Břeclav.

ČD si provoz railjetů pochvalují i po ekonomické stránce. Podle zápisu z jednání řídícího výboru ČD řeší společně s rakouskými drahami ÖBB ještě nové posilové vlaky. „Projekt je úspěšný a přitáhl lidi k cestování,“ říká místopředseda představenstva ČD Michal Štěpán.

Původní podnikatelský plán počítal s tím, že peníze za railjety se vrátí do deseti let. Teď se ale ukazuje, že odhady byly příliš konzervativní a investice se vrátí rychleji. „Dá se reálně předpokládat, že to bude zřejmě nejúspěšnější projekt Českých drah ve střednědobém horizontu,“ říká v zápise Radek Dvořák, ředitel kanceláře člena představenstva odpovědného za osobní dopravu.

„Skutečné plnění jak hospodářského výsledku, tak přepravního výkonu je lepší, než bylo očekáváno. Na základě známých skutečností byla návratnost projektu uvažována v horizontu 10 let. To zatím ohroženo není,“ uvádí zpráva, která současně upozorňuje na hrozbu v podobě vstupu konkurence na trasu Praha - Brno. Na ní začal jezdit od prosince RegioJet, se třemi páry vlaků denně ale zatím není příliš vážnou konkurencí.

Railjet jsou netrakční jednotky, které vyrábí Siemens, mohou jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Rakouské spolkové dráhy ÖBB jich mají ve flotile již šedesát. Rozsáhlou investici pociťují Češi dvojím způsobem: část rakouských jednotek do Česka zajíždí a díky novým raijetům rakouské dráhy prodaly stovky použitých vozů na dálkovou dopravu ve velmi dobrém stavu do Česka.

České dráhy se pochlubily svými railjety:

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Stát chce vědět, kde jsou zácpy. Desítky tisíc aut dostanou čip

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Propojená síť sto padesáti tisíc aut má odhalit dopravní kolony. Informace se budou scházet v Národním dopravním...

Slevy v dopravě budou nejspíš později, odklad projedná vláda

(Ilustrační snímek)

Slevy pro studenty a seniory se nejspíš odloží na září. Zástupci krajů vyzvali vládu, aby odložila start 75...

Slevy na jízdném budou až od září, Babiš vyhověl požadavkům krajů

(Ilustrační snímek)

Slevy na jízdném budou zavedeny až od 1. září, a ne od 10. června, jak bylo původně plánováno. Oznámil to po jednání...

Najdete na iDNES.cz