Výkonné vysavače skončí, velí směrnice. K mání budou úsporné, ale dražší

  6:30aktualizováno  6:30
Kdo je zvyklý na pořádný, silný vysavač s vysokým příkonem, bude už za několik měsíců těžko nějaký shánět. K mání budou totiž jen úspornější přístroje. A zákazník si za ně připlatí. Výrobu nešetrných přístrojů zakazuje evropská směrnice s cílem ochrany klimatu. Od září se budou smět už jen doprodávat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Povinný důchod čeká vysavače s příkonem nad 900 wattů. Úplně z trhu zmizí poté, co výrobci a prodejci vyprázdní své sklady.

Tak jako před třemi lety, kdy už stejná směrnice omezila výrobu vysavačů s příkonem nad 1 600 wattů. Obchody s elektronikou dnes reagují podobně. Za pět minut dvanáct nakupují neúsporné vysavače do zásoby a chystají se toho marketingově a obchodně využít.

Jak uspěly vysavače s omezeným příkonem v testu

Zákazníci zatím neberou obchody útokem, někteří prodejci však nápor čekají.

„O silnější vysavače je stále zájem,“ říká mluvčí obchodu Alza.cz Patricie Šedivá. Hodně lidí má totiž zažitou představu, že vysavače s vyšším příkonem jsou účinnější. Podle odborníků je to však mýtus. Příkon ukazuje spíš na spotřebu elektřiny než na schopnost dobře vysávat. „Známkou kvality vysavačů není jejich příkon, ale kvalita sacího výkonu,“ vysvětluje Juraj Krivošík, ředitel poradenské společnosti pro efektivní využívání energie SEVEn. Výkon sání je jedním z parametrů povinně uváděných na energetických štítcích.

Přetrvávající poptávka po neúsporných vysavačích má ještě jedno vysvětlení. Tím je snaha ušetřit. „Nové vysavače s nižším příkonem jsou dražší,“ sdělila Šedivá. Nejlevnější neúsporné vysavače v nabídce obchodu startují na zhruba 800 korunách s DPH, ale nejlevnější vysavače dle nové normy vyjdou zhruba o 600 korun dráž. Cenový rozdíl potvrzuje i internetový obchod Mall.cz.

„Většina přímých nástupců starších modelových řad bývá při uvedení na trh vždy minimálně o 10 až 20 procent dražší,“ uvedl mluvčí Jan Řezáč. Výrobci totiž do cen promítají náklady na vývoj. Podle Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů je už vývoj v souvislosti s touto směrnicí stál miliony eur.

Pokud však ekonomové Evropské komise počítali správně, domácnosti by měly v delším horizontu naopak ušetřit. Směrnice o ekodesignu stojí na předpokladech, že domácnost nákupem úsporného vysavače ušetří až 70 eur (přes 1 800 Kč) za dobu jeho životnosti díky nižším výdajům za elektřinu.

Evropa má v příštích letech každý rok uspořit 20 TWh energie, tedy množství, které přibližně odpovídá spotřebě domácností v celé Belgii. Cílem nařízení je však hlavně ochrana klimatu. Produkce emisí má klesnout o šest milionů tun, což odpovídá roční produkci pěti středně velkých elektráren.

Zákaz se netýká vysavačů pro mokré a suché čištění, na baterie či robotických vysavačů.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz