Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Leo Express si chválí zlepšení výsledků. Na každé jízdence prodělal 135 Kč

  • 79
Soukromý železniční dopravce Leo Express snížil v druhém roce plného provozu svoji ztrátu o 40 milionů korun, stále ale se svými vlaky výrazně prodělává. Firma je přesto s čísly spokojená: bez započítání odpisů a úroků je dopravce ziskový.

Leo Express své předběžné výsledky zveřejnil ve čtvrtek v tiskové zprávě. Počet cestujících loni stoupl o necelých 90 tisíc na 890 tisíc. Tržby firmě rostly pomaleji, což může ukazovat buď na prodej jízdenek za nižší ceny, nebo jízdy zákazníků na kratší úseky. Firma totiž loni snížila jízdné na trase mezi Prahou a Ostravou až na 99 korun. Dopravce loni utržil 165 milionů korun oproti 158 milionům v roce 2013. Ztráta za loňský rok dosáhla 120 milionů korun. V praxi tak na každém cestujícím prodělal loni Leo Express v průměru 135 korun. 

Podle šéfa a spolumajitele firmy Leoše Novotného je ale důležitější, že hospodaření firmy je ziskové v ukazateli EBIDTA, tedy zisku před splácením odpisů, úroků a daní. Jde o ukazatel, zda je firma schopná vydělávat peníze. Za druhé pololetí se výsledek zlepšil o desetinu na 8,8 milionu korun. 

„Celkový výsledek pro nás není v tuto chvíli směrodatný, protože neplánujeme vyplácet dividendy. Nejdůležitější je pro nás naopak rozvoj produktu a růst tržní hodnoty společnosti,“ řekla mluvčí firmy Petra Valentová. 

„Nalezli jsme cestu, jak se účinně vyrovnat s nelegální politikou Českých drah na trase Praha – Ostrava, vstoupili jsme na zahraniční trhy a dále prohlubujeme spolupráci s autobusovými dopravci. Jsou to první kroky k pozitivním výsledkům, ale i začátek cesty k celkovému zkvalitnění veřejné dopravy v celém středoevropském regionu,“ vysvětlil Novotný. 

Do pozitivních výsledků hospodaření se podle něj promítla i změna cenové politiky ve druhém pololetí roku. Firma loni začala cestujícím nabízet zvýhodněné ceny jízdenek na méně vytížené spoje. „Tato politika kopíruje úspěšné modely cenotvorby, které využívají přední letecké společnosti, a přispěla současně k nárůstu počtu nových cestujících, kteří se stali věrnými zákazníky společnosti,“ dodal Novotný.