Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V listopadu Češi začali utrácet, projevilo se oslabení koruny

  9:02aktualizováno  9:02
Obchodníci měli v listopadu z pohledu tržeb nejlepší měsíc od ledna 2011. Lidé utráceli v obchodech o 7,8 procenta více než loni. Ekonomové se shodují, že poptávku rozhýbala měnová intervence. Růstu tržeb pomohl hlavně prodej aut a nepotravinářského zboží. Výrazně rostly tržby na internetu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Data zveřejnil Český statistický úřad. Bez očištění tržby meziročně rostly o 6,1 procenta, po očištění o rozdíly v počtu pracovních dnů o 7,8 procenta a meziměsíčně reálně o 3,6 procenta.

"Takto brutální růst lze připsat na vrub devizovým intervencím. Lidé ve strachu z budoucího zdražení vzali obchody útokem a důkladně se předzásobili. Pravděpodobně velkou část vánočních dárků nakoupili už v listopadu," říká analytik Raiffeisenbank Václav Franče a zároveň si klade otázku, zda bude mít tento efekt pokračování. Letos však spíš čeká pokles maloobchodu způsobený i vyšší inflací.

Také další ekonomové souhlasí s tím, že se České národní bance podařilo alespoň prozatím povzbudit lidi k utrácení. "Je pravděpodobně, že do velké míry bude aktuální zvýšení poptávky kompenzováno jejím pozdějším snížením, tedy že jde o přesun poptávky v čase. Nicméně zásadní je omezení rizika neustálého odkládání spotřebních výdajů a roztočení deflačně-recesní spirály," říká hlavní ekonom Patria Finace David Marek. Opatření ČNB se pomalu začíná promítat  do inflace, hlavní efekt však přijde až letos. (o prosincové inflaci více zde)

Poptávka se přesouvá na internet

Z více než třetiny byl maloobchod závislý na prodejích automobilů, které přispěly k celkovému číslu 3,4 procentními body. V závěsu je nepotravinářské zboží s podílem 2,2 procentního bodu. Výsledky táhly dolů prodeje pohonných hmot.

Opět se výrazně dařilo prodejům přes internet a zásilkové služby. Je vidět, že předvánoční on-line nákupy přes internet lákají Čechy čím dál víc. Tento segment přidal 36,4 procenta, což je nejvíce za poslední čtyři roky. Čísla potvrzují tvrzení on-line prodejců, kteří si pochvalovali růst prodejů o desítky procent, v případě některého zboží i o stovky procent.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
EU nechce v tuzemáku rumovou tresť. Hrozí zákaz, potvrdil Jurečka

Výrobci rumové tresti, která podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) obsahuje některé rizikové látky, by se měli zaměřit na jejich nahrazení...  celý článek

Kontrola reaktoru v jaderné elektrárně Temelín
Za Česko jaderné, shodují se ve volebních programech politické strany

Soudě podle volebních programů by se Česko mohlo proměnit ve světovou velmoc, tedy pokud by šlo o výrobu elektřiny v jaderných elektrárnách. Všechny politické...  celý článek

Zákazníci Globusu mohou od října loňského roku využívat  samoobslužné...
Ve čtvrtek část obchodů opět zavře. ČOI za rok rozdala pokuty za 80 tisíc

Zákon, který přinutil větší obchodníky stáhnout výlohy o sedmi státních svátcích, má za sebou téměř rok. Ve čtvrtek zůstane část prodejen s rozlohou nad 200...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.