Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kamiony zaplatily mýto za dvě miliardy kilometrů. Stát mohl vybrat víc

  10:46aktualizováno  10:46
Kamiony v Česku najely po zpoplatněných silnicích a dálnicích přes dvě miliardy kilometrů, každý pracovní den jich po Česku jezdí 66 tisíc. Výběru mýta dál výrazně dominuje loni modernizovaná dálnice D1, kde se vybralo 36,5 haléřů z každé mýtem získané koruny v Česku. Loni stát vybral 9,7 miliardy korun. Mohlo to ale být i daleko víc.
Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší, než 12 tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53%), jejich podíl ale klesá.

Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší, než 12 tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53%), jejich podíl ale klesá. | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z dat, které v úterý zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a provozovatel mýtného systému, sdružení firem vedené společností Kapsch. Data potvrzují loňský trend výrazného růstu kamionové dopravy. Jen loni počet mýtných transakcí stoupl více než o osm procent.

Výběru mýta v Česku dál výrazně dominuje loni modernizovaná dálnice D1, kde na mýto připadlo 36,5 haléřů z každé vybrané koruny v Česku. I přes probíhající stavební práce na ni loni řidiči nezanevřeli a provoz se dokonce zvýšil. Nejvytíženější úsek na české dálnici je právě na D1 u Brna mezi sjezdy na Mikulov a Bratislavu, kde každý den projede až 18 tisíc nákladních vozů.

Mýto zlevníme. Ale nezáleží to jen na nás, říká šéf české pobočky Kapsch

Mýto, které vstupuje letos do posledního roku desetileté smlouvy s Kapschem a jehož další budoucnost je nejistá, vygenerovalo za posledních devět let celkem 67,6 miliardy korun do státního rozpočtu. Loni stát vybral 9,7 miliardy korun.

Celková částka za mýto mohla být i vyšší, stát ale příliš nereflektoval změny vozového parku dopravců a nezdražil sazby i u ekologičtějších kamionů. Vozy s emisními třídami Euro 5 a 6 zaplatily loni už téměř tři čtvrtiny vybraných prostředků.

Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší než dvanáct tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53 %), jejich podíl ale klesá. Na dalších místech jsou Poláci a Maďaři. V seznamu zemí, odkud kamiony přijely, je například i Tádžikistán, Alžírsko nebo Libanon. Rekordmanem byl loni kamion, který v Česku najel 133 tisíc kilometrů a zaplatil 922 tisíc.

ŘSD letos očekává pokoření rekordního výběru mýta a překonání hranice 10 miliard korun. Pětinu z toho ale spolknou náklady na provoz mýta, ty i loni zůstaly kolem hodnoty dvou miliard korun. Nepatrně však klesly na 1,959 miliardy, podle šéfa Kapsche Karla Feixe to bylo díky slevám za provoz dalších palubních jednotek.

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Od ledna přibude dálnic bez poplatku. Uleví se řidičům u velkých měst

Vzor dálničních známek pro osobní automobily na rok 2018

Na pěti nových úsecích dálnic se od ledna přestane platit. Vyhláška, kterou podepsal ministr dopravy Dan Ťok uleví...

Brněnské letiště nabídne exotická místa, vyšší komfort a parkoviště

Brněnské letiště.

Po nepříliš vydařeném loňském roce, kdy z brněnského letiště odletělo nejméně cestujících za posledních sedm let, se...

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.