Železniční renesance. Vlakem v Česku loni cestovalo nejvíce lidí v historii

  14:41aktualizováno  14:41
Jezdit vlakem je pro lidi čím dál častější způsob cestování. Statistiky za loňský rok potvrdily vzestup z posledních let, 179 milionů přepravených cestujících je nejvyšší od vzniku České republiky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vyplývá to z informací, které zveřejnilo na svých stránkách ministerstvo dopravy. Z dat vyplývá, že lidé cestují vlakem hlavně čím dál častěji na delší vzdálenosti.

Počet cestujících loni stoupl na 179 milionů, meziročně o 1,5 %. Výrazně více ale rostl takzvaný přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený jejich ujetými kilometry. Meziročně stoupl o 6,4 %.

„Cestování vlakem se stalo fenoménem doby, protože lidé chtějí stále méně ztrácet čas řízením automobilu a čekat v kolonách, proto mění své cestovní návyky a preferují pohodlnou a bezpečnou jízdu vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Průměrná přepravní vzdálenost stoupla od roku 2010 ze 40 na 49 kilometrů. Pomohlo tomu především zlepšování kvality dálkových vlaků, které nastalo díky velkým investicím Českých drah do vozového parku, zrychlení některých tratí i nástupu alternativních dopravců a zlevnění díky konkurenčnímu boji.

„Na trasách, kde se doprava zrychlila, to přilákalo i konkurenční dopravce. Celkové zvýšení počtu spojů, zkrácení jízdní doby, a zvýšení kvality služby se odrazilo ve výrazném nárůstu cestujících v dálkové dopravě, který dále pokračuje v růstu. Další investice do infrastruktury i vozidel stejně jako tvorba
jízdních řádů pro další roky by měla především zohlednit potřeby cestujících,“ podotkl Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Podle již dříve oznámených výsledků loni bezkonkurenčně nejvíce lidí na české železnici přepravily České dráhy. Jejich růst byl menší, než u soukromých dopravců, kteří ale rostou z menší základny.

Podle Vyky má česká železnice potenciál do roku 2030 ztrojnásobit počty cestujících. Především pak díky rozvoji příměstské a regionální železniční dopravy. „Většina ekonomicky aktivních obyvatel potřebuje denně dojíždět na kratší vzdálenosti. Proto je nutné připravit chytré a efektivní investice,“ tvrdí Vyka.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert:


Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

České dráhy přestěhují sídlo. V Praze hledají náhradní budovu

Budova ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze

České dráhy hledají pro své ústředí náhradní budovu. V dosavadním sídle na nábřeží Ludvíka Svobody, o něž se...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

Najdete na iDNES.cz