Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Železniční renesance. Vlakem v Česku loni cestovalo nejvíce lidí v historii

  • 86
Jezdit vlakem je pro lidi čím dál častější způsob cestování. Statistiky za loňský rok potvrdily vzestup z posledních let, 179 milionů přepravených cestujících je nejvyšší od vzniku České republiky.

Vyplývá to z informací, které zveřejnilo na svých stránkách ministerstvo dopravy. Z dat vyplývá, že lidé cestují vlakem hlavně čím dál častěji na delší vzdálenosti.

Počet cestujících loni stoupl na 179 milionů, meziročně o 1,5 %. Výrazně více ale rostl takzvaný přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený jejich ujetými kilometry. Meziročně stoupl o 6,4 %.

„Cestování vlakem se stalo fenoménem doby, protože lidé chtějí stále méně ztrácet čas řízením automobilu a čekat v kolonách, proto mění své cestovní návyky a preferují pohodlnou a bezpečnou jízdu vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Průměrná přepravní vzdálenost stoupla od roku 2010 ze 40 na 49 kilometrů. Pomohlo tomu především zlepšování kvality dálkových vlaků, které nastalo díky velkým investicím Českých drah do vozového parku, zrychlení některých tratí i nástupu alternativních dopravců a zlevnění díky konkurenčnímu boji.

„Na trasách, kde se doprava zrychlila, to přilákalo i konkurenční dopravce. Celkové zvýšení počtu spojů, zkrácení jízdní doby, a zvýšení kvality služby se odrazilo ve výrazném nárůstu cestujících v dálkové dopravě, který dále pokračuje v růstu. Další investice do infrastruktury i vozidel stejně jako tvorba
jízdních řádů pro další roky by měla především zohlednit potřeby cestujících,“ podotkl Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Podle již dříve oznámených výsledků loni bezkonkurenčně nejvíce lidí na české železnici přepravily České dráhy. Jejich růst byl menší, než u soukromých dopravců, kteří ale rostou z menší základny.

Podle Vyky má česká železnice potenciál do roku 2030 ztrojnásobit počty cestujících. Především pak díky rozvoji příměstské a regionální železniční dopravy. „Většina ekonomicky aktivních obyvatel potřebuje denně dojíždět na kratší vzdálenosti. Proto je nutné připravit chytré a efektivní investice,“ tvrdí Vyka.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert: