Testování systému Remote Tower

Testování systému Remote Tower | foto: SAAB

Letecký provoz nad Českem opět zhoustl, nejvíce platí Lufthansa a Emirates

  • 23
Letecký provoz nad Českou republikou stále houstne, což se promítá i do výsledků státního podniku Řízení letového provozu. Firma vykázala nejvyšší obrat v historii, meziročně stoupl i zisk. Hlavními plátci jsou stále Lufthansa a Emirates, jejich podíl však klesá. Přibývají naopak peníze od nízkonákladových aerolinií.

Podle zveřejněné výroční zprávy dosáhlo Řízení letového provozu (ŘLP) čistého zisku 383 milionů korun při tržbách čtyři miliardy korun. Státní podnik tak výrazně překročil ve všech ukazatelích svůj plán. Ministerstvo dopravy, které je zřizovatelem firmy, si od ní loni nechalo vyplatit 129 milionů korun. Stejnou částku má požadovat i letos.

I přes rekordní provoz a tržby však firma nedosáhla nejvyššího zisku v historii. V roce 2013 vydělalo ŘLP 406 milionů korun po zdanění, což vysvětluje i tím, že snížilo jednotnou sazbu pro traťovou službu – za rok 2016 klesla na 1 161 korun, tedy o dvě procenta méně než dřív. Do roku 2019 má přitom cena za jednotku dále klesat.

Počet pohybů v českém vzdušném prostoru loni poprvé přesáhl hranici 800 tisíc za rok (konkrétně jich bylo 836 tisíc), což znamená meziroční nárůst o sedm procent. Tradičně největší provoz je v červenci. „Objem letového provozu se v naší zemi za posledních dvanáct let zdvojnásobil,“ uvedl ve výroční zprávě generální ředitel Jan Klas.

Podle odhadů ŘLP přelétlo přes Česko v letadlech 130 milionů lidí. Nárůst provozu v loňském roce v Česku je jeden z nejvyšších v Evropě, doprava navíc roste i letos.

Největší část nákladů ve firmě jde do výplat a dalších benefitů: osobní náklady loni stouply téměř o desetinu, počet zaměstnanců vzrostl z 922 na 941. Průměrné mzdové náklady na jednoho zaměstnance se loni vyšplhaly na 147 tisíc korun za měsíc. ŘLP patří dlouhodobě mezi nejlépe platící firmy v Česku.

Hlavním zdrojem příjmů tuzemského letového řízení je stále společnost Lufthansa, i když její podíl opět poklesl: ještě v roce 2013 tvořily navigační služby pro německého dopravce desetinu celkového objemu, loni už jen 7,8 procenta. Klesá ale i podíl dlouhodobé dvojky na českém nebi, společnosti Emirates. Výrazně naopak posilují nízkonákladoví hráči, zejména Wizz Air a Ryanair. V přibližovacích poplatcích je patrné oživení Českých aerolinií, které v Praze v objemu navigačních služeb vedou. Následuje Travel service a easyJet.

Největším byznysem pro ŘLP zůstává poskytování letových navigačních služeb – tvoří 92 procent tržeb. Roste ale i podíl komerčních aktivit, které se loni na tržbách podílely 92 miliony korun. Jedná se zejména o činnost Letecké školy ŘLP. Firma ovládá sto procenty i Czech Aviation Training Centre pro výcvik pilotů. Letecká škola však zatím vydělává minimálně: podle výroční zprávy loni vykázala zisk 193 tisíc korun.