Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

  5:12aktualizováno  5:12
Správa železniční dopravní cesty opět zpomalila přípravu vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan. A to kvůli námitkám největší projekční firmy na železnici v Česku.

Případ zakázky na studii proveditelnosti pro tuto trasu přitom ukazuje, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) používá dvojí metr. Zatímco například při zakázce na studii polohy brněnského nádraží nelenila a smlouvu uzavřela i přes probíhající šetření u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v případě zakázky na rychlé spojení do Německa zakázku rovnou přerušila a na několik měsíců nechala soutěž u ledu. Česko přitom s vysokorychlostními tratěmi zaspalo, otevření rychlé tratě chystají například už i v Maroku.

Oproti zakázce na studii v Brně je u soutěže na rychlovlaky do Drážďan podstatný rozdíl - zakázku by měla v Česku poprvé získat francouzská společnost Egis, která patří k největším projektantům v Evropě a má za sebou přípravu části tratí pro francouzské rychlovlaky TGV.

Soutěž však napadla tuzemská společnost Sudop Praha patřící do skupiny Sudop Group, která v Česku získává většinu projekčních zakázek na dráze a z velké části tak ovlivňuje podobu železnice včetně nákladných modernizací, které však rychlejší spojení často nepřinášejí.

Sudop se ve své námitce snažil napadnout, že SŽDC stanovila hodnotu zakázky příliš nízko, sám přitom nabídl o více než pětinu nižší cenu, než SŽDC odhadovala. Podle Sudopu byla navíc zadávací dokumentace neúplná a neurčitá. Požadoval zrušení soutěže a předběžné opatření, které by zabránilo uzavřít smlouvu s vítězem. SŽDC v odpovědi úřadu dodala seznam ještě levnějších studií proveditelnosti z minulosti. Antimonopolní úřad nakonec návrh Sudopu zamítl a správní řízení ukončil.

Vzniká další komise

Generální ředitel Sudopu Tomáš Slavíček uvedl, že další postup zvažuje ve spolupráci s právníky. Odmítl, že by šlo o obstrukci proti vstupu jiných zahraničních firem. „Zahraniční konkurence na trhu projektování železničních staveb v České republice působí více než 20 let. Je v zájmu všech účastníků tendru, ale především v zájmu zadavatele, aby podmínky zadání byly přesně specifikovány, což podle našeho názoru nebyly,“ řekl Slavíček.

Námitka zpozdila soutěže nejméně o čtvrt roku. To vše v době, kdy politici čím dál častěji připouštějí, že s vysokorychlostními tratěmi zaspali čas a na ministerstvu dopravy vzniká další komise, která má jejich přípravu urychlit.

„Smlouva nebyla podepsána, protože hodnotící komise zatím nerozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Z důvodu správního řízení před ÚOHS se celý proces dočasně pozastavil,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní je výhodnější vyčkat na rozhodnutí ÚOHS, že postup byl zákonný. Odmítá, že by se přístup SŽDC k napadeným zakázkám u antimonopolního úřadu nějak změnil.

Sbírky rozhodnutí ÚOHS však ukazují opak. V roce 2015 se zkoušela prosadit na železnici společnost Helika. V zakázce na studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno dceřinou firmu velké německé projekční společnosti Obermeyer SŽDC vyloučila z formálních důvodů kvůli nedodání jednoho z podkladů. Neohlásili, že se změnilo jejich vedení a nedoložili nové výpisy z trestního rejstříku. Firma podala námitky k ÚOHS. Ten však nevydal předběžné opatření a SŽDC rychle uzavřela smlouvu s jinou firmou. ÚOHS nakonec nerozhodl ani ve věci samotného sporu, jen řízení zastavil pro bezpředmětnost kvůli uzavření smlouvy.

V případě drážďanské trati SŽDC odhadla cenu studie na 9,85 milionu korun. Nejnižší nabídku dalo sdružení Egis Rail a Cedop, požaduje 6,75 milionu korun. Stejné sdružení dalo nejlevnější nabídku i loni v soutěži na studii proveditelnosti na všechny rychlotratě u nás, tu však SŽDC zrušila.

Spojení do Drážďan může být první vysokorychlostní železnicí u nás. První plány počítají s tím, že v Praze vznikne například nový tunel z Balabenky až za Letňany, trasa pak vede přes Litoměřice a Ústí nad Labem a dlouhým tunelem pod Krušnými horami.

Z rychlých vlaků se stává čím dál větší politické téma a různé strany začínají čím dál častěji mluvit o tom, jakou jsou pro ně prioritou.

Zatím jde ale spíše o rétorické cvičení či utrácení peněz za různé konference. Kvůli pomalé přípravě rychlých tratí má jít příští týden k premiérovi šéf SŽDC Pavel Surý, příští týden se má sejít poprvé i nová pracovní komise k rychlotratím.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

Stopka poplatkům v Ryanair a Wizz Air. Aerolinky vyšetřuje italský úřad

Letadlo zneužité společnosti Ryanair.

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air musely upustit od nových pravidel pro přepravu zavazadel, která...

Najdete na iDNES.cz