Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

  5:12aktualizováno  5:12
Správa železniční dopravní cesty opět zpomalila přípravu vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan. A to kvůli námitkám největší projekční firmy na železnici v Česku.

Případ zakázky na studii proveditelnosti pro tuto trasu přitom ukazuje, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) používá dvojí metr. Zatímco například při zakázce na studii polohy brněnského nádraží nelenila a smlouvu uzavřela i přes probíhající šetření u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v případě zakázky na rychlé spojení do Německa zakázku rovnou přerušila a na několik měsíců nechala soutěž u ledu. Česko přitom s vysokorychlostními tratěmi zaspalo, otevření rychlé tratě chystají například už i v Maroku.

Oproti zakázce na studii v Brně je u soutěže na rychlovlaky do Drážďan podstatný rozdíl - zakázku by měla v Česku poprvé získat francouzská společnost Egis, která patří k největším projektantům v Evropě a má za sebou přípravu části tratí pro francouzské rychlovlaky TGV.

Soutěž však napadla tuzemská společnost Sudop Praha patřící do skupiny Sudop Group, která v Česku získává většinu projekčních zakázek na dráze a z velké části tak ovlivňuje podobu železnice včetně nákladných modernizací, které však rychlejší spojení často nepřinášejí.

Sudop se ve své námitce snažil napadnout, že SŽDC stanovila hodnotu zakázky příliš nízko, sám přitom nabídl o více než pětinu nižší cenu, než SŽDC odhadovala. Podle Sudopu byla navíc zadávací dokumentace neúplná a neurčitá. Požadoval zrušení soutěže a předběžné opatření, které by zabránilo uzavřít smlouvu s vítězem. SŽDC v odpovědi úřadu dodala seznam ještě levnějších studií proveditelnosti z minulosti. Antimonopolní úřad nakonec návrh Sudopu zamítl a správní řízení ukončil.

Vzniká další komise

Generální ředitel Sudopu Tomáš Slavíček uvedl, že další postup zvažuje ve spolupráci s právníky. Odmítl, že by šlo o obstrukci proti vstupu jiných zahraničních firem. „Zahraniční konkurence na trhu projektování železničních staveb v České republice působí více než 20 let. Je v zájmu všech účastníků tendru, ale především v zájmu zadavatele, aby podmínky zadání byly přesně specifikovány, což podle našeho názoru nebyly,“ řekl Slavíček.

Námitka zpozdila soutěže nejméně o čtvrt roku. To vše v době, kdy politici čím dál častěji připouštějí, že s vysokorychlostními tratěmi zaspali čas a na ministerstvu dopravy vzniká další komise, která má jejich přípravu urychlit.

„Smlouva nebyla podepsána, protože hodnotící komise zatím nerozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Z důvodu správního řízení před ÚOHS se celý proces dočasně pozastavil,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní je výhodnější vyčkat na rozhodnutí ÚOHS, že postup byl zákonný. Odmítá, že by se přístup SŽDC k napadeným zakázkám u antimonopolního úřadu nějak změnil.

Sbírky rozhodnutí ÚOHS však ukazují opak. V roce 2015 se zkoušela prosadit na železnici společnost Helika. V zakázce na studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno dceřinou firmu velké německé projekční společnosti Obermeyer SŽDC vyloučila z formálních důvodů kvůli nedodání jednoho z podkladů. Neohlásili, že se změnilo jejich vedení a nedoložili nové výpisy z trestního rejstříku. Firma podala námitky k ÚOHS. Ten však nevydal předběžné opatření a SŽDC rychle uzavřela smlouvu s jinou firmou. ÚOHS nakonec nerozhodl ani ve věci samotného sporu, jen řízení zastavil pro bezpředmětnost kvůli uzavření smlouvy.

V případě drážďanské trati SŽDC odhadla cenu studie na 9,85 milionu korun. Nejnižší nabídku dalo sdružení Egis Rail a Cedop, požaduje 6,75 milionu korun. Stejné sdružení dalo nejlevnější nabídku i loni v soutěži na studii proveditelnosti na všechny rychlotratě u nás, tu však SŽDC zrušila.

Spojení do Drážďan může být první vysokorychlostní železnicí u nás. První plány počítají s tím, že v Praze vznikne například nový tunel z Balabenky až za Letňany, trasa pak vede přes Litoměřice a Ústí nad Labem a dlouhým tunelem pod Krušnými horami.

Z rychlých vlaků se stává čím dál větší politické téma a různé strany začínají čím dál častěji mluvit o tom, jakou jsou pro ně prioritou.

Zatím jde ale spíše o rétorické cvičení či utrácení peněz za různé konference. Kvůli pomalé přípravě rychlých tratí má jít příští týden k premiérovi šéf SŽDC Pavel Surý, příští týden se má sejít poprvé i nová pracovní komise k rychlotratím.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Dozorčí rada sesadila šéfa Českých drah Krtka. Nahradí ho Kupec

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Dozorčí rada Českých drah sesadila v úterý předsedu představenstva Pavla Krtka. Ve funkci šéfa státem vlastněného...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Najdete na iDNES.cz