Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšší DPH znervóznila zájemce o nové byty, může rozhýbat realitní trh

  0:51aktualizováno  0:51
Chystané zvýšení daně z přidané hodnoty se dotkne i bytové výstavby. Developeři už zaznamenali zvýšený zájem o koupi nových bytů, u nichž se bude od října platit DPH ve výši 20 procent. To u bytu za 2,5 milionu dělá rozdíl v ceně 227 tisíc. Starších bytů se změny netýkají, DPH se u nich neplatí.
Růst DPH se výrazně dotkne i realitního trhu. Ilustrační foto

Růst DPH se výrazně dotkne i realitního trhu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Dnes platí snížená, desetiprocentní sazba na byty do 120 metrů čtverečních a na domy do 350 metrů, nově by měly být v základní, dvacetiprocentní sazbě. Obavy ze zdražení nového bydlení v budoucnu tak nutí lidi váhající s nákupem nemovitosti své rozhodnutí urychlit.

Pražská developerská společnost Central Group již za minulý týden hlásí trojnásobný nárůst poptávky potenciálních zákazníků (dotazů přes internet, telefon a osobních návštěv pobočky), Ekospol po domluvě politiků o sjednocení DPH zaznamenal  růst ohlasů o 61 procent a více dotazů na nové bydlení registrují také některé realitky.

"Lidé se po oznámení růstu DPH ptají, a hodně. Viděli to v médiích a mají strach, že zdraží všechny byty, což ale není pravda," popisuje Martin Ďuriš, obchodní ředitel realitní kanceláře Sting.

"Měníme teď všechny plány, ať už finanční či marketingové, abychom reagovali na vyšší DPH," uvedl v pondělí pro MF DNES šéf a spolumajitel Central Group Dušan Kunovský.

Ten by měl příští středu představit do prodeje zhruba 430 nových bytů, což je více, než původně chtěl. Zároveň počítá s tím, že na podzim, kdy startuje po jaru druhá hlavní prodejní sezona, podstatně omezí nabídku.

Na jarní a letní měsíce je totiž růst DPH pro prodávající dobrá zpráva, developeři začali narychlo rozšiřovat nabídku, jsou ale smíření s tím, že příští rok přijde pořádná kocovina. Poptávka se totiž uměle vyčerpá a trh s novým bydlením může opět zamrznout.

Navíc si developerské firmy stěžují, že se DPH zvyšuje rychle a nedostaly tak šanci se předzásobit vhodnými nemovitostmi. Je ovšem otázkou, zda jim spíše budoucí růst DPH nepomůže vyprodat již postavené byty, kterých je v Praze prý přes dva a půl tisíce a leží jim v nich peníze.

Příští rok by pro developery mohl být krizový

Každopádně má letošní uměle podpořená poptávka po novém bydlení potenciál vyčerpat apetit nakupujících v příštím roce. Oživení ekonomiky v roce 2012 a s ním i chuť lidí investovat by musely být mimořádně pozitivní, aby nenastal pokles prodejů. S tím firmy počítají, a proto nebudou chtít dokončovat tolik nových bytů.

Nejdůležitější otázkou bude samozřejmě cena nového bydlení po zvýšení DPH. Pokud by se dvacetiprocentní sazba projevila naplno, stál by byt dnes prodávaný za 2,5 milionu korun o 227 tisíc více. Plně promítnout DPH do konečných cen však firmy nebudou moci kvůli konkurenci a velké nabídce na trhu.

"Částečně se změna DPH projeví, částečně vezmou zvýšení developeři na sebe. Aktuální novostavby už nejsou stavěny v řádu nesmyslných nákladů a manévrovací schopnost developerů se zvýšila," vysvětluje Otakar Šmíd, ředitel realitní kanceláře AAAByty.cz.

Na ceny staršího bydlení nemá DPH přímý vliv a pravděpodobně je nezvýší ani nepřímo. Více je bude ovlivňovat ochota lidí nakupovat. Realitní kanceláře zatím letos hlásí největší růst poptávky od předkrizových let.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.