Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba R35 vázne. Stát zatím vykoupil jen desetinu pozemků

  9:37aktualizováno  9:37
Pole nikdo lacino nedá. V roce 2014 počítá stát na přípravu rychlostní silnice R35 se 198 miliony korun, část má skončit u lidí za odprodej jejich pozemků. Výkupy se však zasekly. Cena je nízká a stát dlouho váhal.

Dostavba třetího patra estakády u Opatovic nad Labem. Snímek ukazuje stav na začátku stavby z poloviny července 2013. | foto: Martin Švec

Podle plánu přípravy R35 mají být veškeré výkupy pozemků a získání stavebního povolení pro 27kilometrový úsek Opatovice - Časy - Ostrov před Vysokým Mýtem dokončeny do konce příštího roku a stavba má být zahájena v roce 2015. Jenomže výkupy pozemků se prudce zabrzdily a dnes to vypadá tak, že se termíny stavby nedodrží.

Někdy dokonce majitelé pozemků na výkup zatím marně čekají. "Nevím, že by soukromým vlastníkům nebo obci, která má v trase své pozemky, nabídl odkup. Nejdřív musí někdo říci, že od nás chce pozemky koupit. Když se pak říká, že příprava stavby silnice vázne na nevykoupených pozemcích, nevím, co si o tom mám myslet," říká starostka Dolní Rovně Iva Vinařová, podle níž je stát liknavý a většina lidí s odprodejem svých pozemků počítá.

Plán stavby silnice R35

Jako první by se měly stavět úseky Opatovice - Časy a Časy - Ostrov u Vysokého Mýta, celkem 27 kilometrů. Připravuje se stavební dokumentace, stavět by se mohlo v roce 2015. "Záležet bude především na výkupech jednotlivých pozemků, zda bude vše bezproblémové, či nikoliv", uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Další část R35 Ostrov - Staré Město (61 km) je rozdělena na 6 samostatných úseků. Jsou navrženy tak, aby mohly být v předstihu vybudovány obchvaty měst Vysoké Mýto a Litomyšl.

"Tak málo vlastníků oslovili zřejmě proto, že s novým zákonem o vyvlastňování pozemků si stát myslí, že pozemky koupí daleko laciněji," řekl starosta obce Časy Zdeněk Seidl. Pokud stát skutečně tímto způsobem taktizuje, tak by se mohl přepočítat, a stavbu tak jenom zablokovat.

Stavba 27kilometrového úseku rychlostní silnice se dotýká 651 vlastnických listů, počet vlastníků je přibližně dvojnásobný. Prozatím se podařilo vykoupit jen 65 vlastnických listů, tedy jen desetinu pozemků. Od loňského srpna do letošního ledna lidé na nabídky státu reagovali, ale když se od února snížila u většiny pozemků minimální cena stanovená výměrem ministerstva financí ze 100 korun za metr čtverečný jen na 30 korun, jejich zájem logicky ochladl.

Majitelům pozemků se nižší výkupní cena nelíbí

Vlastníky přestal výkup za tuto cenu zajímat. "Nejdřív oslovujeme soukromé osoby, teprve potom obce, protože víme, že se soukromými osobami bude větší problém než se starosty, kteří silnici chtějí," vysvětlil dosavadní pomalý postup při jednání s majiteli ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Jenomže vyzváni k odprodeji však nebyli ani někteří z majitelů rozsáhlejších zemědělských pozemků, kde se dají čekat problémy zcela pochopitelně. "Nic se zatím neděje, oslovený jsem nebyl, i když moje firma obhospodařuje pozemky vybrané pro dálnici. Ale za současných podmínek nemám v úmyslu prodej podepsat," říká farmář Petr Dymák, který hospodaří na více polích u Dašic.

O jednotlivých pozemcích se hodlá rozhodovat individuálně. "Mně by R35 rozdělila pozemky a zkomplikovala přejezdy zemědělské techniky. Jestli prodám dva tisíce metrů, nebo půl hektaru a jestli za stovku, nebo za tři stovky za metr čtverečný, to pro mě není ani tak důležité, jako to, aby mně silnice nerozbila velké pozemky a nezbyly z nich malé kousky, které se jen těžce budou dát obdělávat," dodal pěstitel obilí, kukuřice, řepky a dalších plodin.

V roce 2014 počítá stát na přípravu R35 se 198 miliony korun. Za značnou část z nich se mají vykupovat pozemky. Ale zatím to vypadá, že se bez využití vyvlastňovacího zákona stát ke stavbě nedostane, ale i tato cesta má své nedostatky. Vyvlastnění není v právním státě tak jednoduchá záležitost jako třeba za komunistů v padesátých letech.

 "Nikdo si nedovede představit, že by se mělo vyvlastňovat 1 200 vlastníků. Dá se předpokládat, že většina z nich se proti vyvlastnění odvolá, a odvolací orgán, krajský úřad uvedl, že bude mít velký problém takové množství odvolání vůbec vypořádat. Odvolání má navíc odkladný účinek, a pokud se vlastníci odvolají proti celému rozhodnutí, tak to jde k soudu. Pokud se budou vlastníci odvolávat a posunou vše až k soudu, tak se stavba zdrží o několik let," řekl Bohumil Vebr, který má na starosti stavbu R35 po technické stránce.

Teď je podle něj její příprava také v rukou právníků. Už vznikla pracovní skupina za účasti zástupců dvou ministerstev, kraje a silničářů, která má najít průchodnou cestu novým výkladem zákona. "Pokud by bylo možné vrátit se zpátky k minimální ceně sto korun, tak by podle mě vlastníci reagovali ještě rychleji než do konce ledna," dodal Bohumil Vebr.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.