Svoboda zdůraznil, že vybudování D3 považuje za prioritu. Ilustrační foto.

Svoboda zdůraznil, že vybudování D3 považuje za prioritu. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Vyvlastnění pozemků pro D3 by měl řešit zvláštní zákon, navrhuje Svoboda

  • 3
Vyvlastnění pozemků pro výstavbu dálnice D3 na jihu Čech by měl řešit zvláštní zákon. Myslí si to šéf lidovců Cyril Svoboda. Obává se, že pokud by nová legislativa obecně zjednodušila vyvlastnění, mohla by se krajina neomezeně měnit v betonové plochy.

Výstavba D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic zřejmě bude pilotním projektem financovaným formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

Svoboda zdůraznil, že vybudování D3 považuje za prioritu, ale že je proti tomu, aby se změkčily podmínky pro možnost sáhnout na soukromé vlastnictví v obecných předpisech. "Myslíme si, že by bylo možné ve výjimečných případech přijmout i speciální zákon, jako jsme to udělali v Poslanecké sněmovně u obchvatu Plzně," uvedl předseda lidovců.

Podle Svobody by se mělo na osobní vlastnictví sahat jen velmi omezeně a za přiměřenou náhradu a zobecnění legislativy kolem vyvlastňování by znamenalo rizika.

Současný zákon brzdí investory

"Potom by lobbisti s betonem obstavili Českou republiku kdejakou stavbou, protože by potom neznali žádnou míru svého omezení. Z tohoto důvodu bude zákon výjimečný a bude se týkat jenom zřejmě jedné stavby," dodal Svoboda.

Všechny připravované dálniční projekty Public Private Partnership (PPP) dosud skončily nezdarem. V době krize ale podle ministra dopravy Gustáva Slamečky investorům komplikuje situaci legislativa kolem vyvlastňování.

Novela zákona o vyvlastnění má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.

Na pětatřicetikilometrový úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného by měl navázat úsek kolem krajského města a pak dále na hranice s Rakouskem.

,