Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Samořiditelná auta už svezla cestující. Český autoprůmysl je pozadu

  5:00
Čím dál víc firem se ve světě věnuje vývoji samořiditelných aut. A čím dál víc regulátorů jim vychází vstříc a nechává auta bez řidiče testovat či dokonce vozit pasažéry „z ulice“. Český autoprůmysl však zatím na nový trend příliš nereaguje.
Automobil budoucnosti Lutz Pathfinder

Automobil budoucnosti Lutz Pathfinder | foto: Profimedia.cz

Na přelomu roku neuběhl týden, aby ho neokořenila zpráva, že některá z velkých firem ohlásila vývoj autonomního automobilu. Tedy takového, který nepotřebuje řidiče k tomu, aby odvezl pasažéry nebo náklad z místa A do místa B.

Své záměry pustit se naplno do vznikajícího odvětví nedeklarují jen velké automobilky, ale i technologické firmy. Ať už jde o vývojáře „taxikářské“ aplikace Uber nebo čínský internetový vyhledávač Baidu. Liší se hlavně tím, jak daleko se jejich programy dostaly.

Nejvíc o sobě zatím dává vědět Google, který už po silnicích Kalifornie a Texasu najezdil přes milion zkušebních mil. Google prosazuje revoluční větev, tedy vyvíjí zcela nové auto, které s řidičem od počátku nepočítá.

Paralelní evoluční větev reprezentují zejména jednotlivé automobilky, které chtějí vybavovat auta funkcemi do chvíle, než budou taktéž schopna jezdit samostatně. V tomto směru se hodně prezentuje kalifornský výrobce elektromobilů Tesla.

Povolením testů chce Ontario podpořit ekonomiku

Vyslat na silnici samořiditelné auto samozřejmě nejde jen tak, ale výjimky se najdou. Například v anglickém městě Milton Keynes si již pasažéři vyzkoušeli jízdu autonomním vozidlem britské provenience. A v singapurské botanické zahradě zkušebně převážela návštěvníky vozítka od francouzského výrobce (více jsme psali zde). Je ale nutné dodat, že tato vozidla jezdí pouze po předdefinovaných trasách, přičemž reagují na objednávky zákazníků nebo překážky před sebou. V reálných podmínkách ale zatím nevozí pasažéry na libovolná místo podle jejich přání.

Jinde se testuje ve větším měřítku, ale zkoušek se účastní pouze proškolený personál, žádní „lidé z ulice“ – platí to například pro několik amerických států a od Nového roku mohou výrobci testovat samořiditelná auta i na silnicích kanadské provincie Ontario.

„Odhadujeme, že v současnosti v Ontariu působí asi sto společností, které se nějak podílejí na průmyslu samořiditelných aut. Testovací program zajistí bezpečí na našich silnicích bez přebytečných regulací, které by potlačovaly investice a inovace,“ zdůvodnil krok mluvčí tamního ministerstva dopravy Ajay Woozageer.

A jak je na tom Česko, jehož ekonomika je na autoprůmyslu do značné míry závislá? Že jsou auta, která neřídí člověk, cestou budoucnosti, tvrdí například profesor ČVUT Zdeněk Votruba. „Člověk umí mnoho věcí, ale nebyl zrovna konstruován k tomu, aby řídil vozidlo. To totiž obnáší nepříliš tvůrčí práci, která však nedovoluje ztrátu pozornosti a chyby. A těch se člověk čas od času dopouští,“ vysvětluje.

Rozvoj v Evropě přibržďuje Vídeňská konvence

Jedním z důvodů, proč se podle Votruby bude nový koncept vozů vyvíjet rychleji v zámoří, je tzv. Vídeňská úmluva, která na konci 60. let sjednotila standardy silniční dopravy. A mimo jiné říká, že řidič musí vždy plně ovládat vozidlo.

„V anglosaských zemích je ale leckde v právním systému zasunuto povědomí o starší úpravě z doby kočárů, kdy odpovědnost nesl majitel vozidla, nikoliv vozka,“ zjednodušeně vysvětluje Votruba. Možná díky tomu je tak nyní testování a nasazování samořiditelných aut dál v zámoří než v Evropě.

Klasifikace autonomních aut podle americké NHTSA

Úroveň 0: Řidič po celou dobu kompletně ovládá auto.

Úroveň 1: Některé řídící prvky jsou automatizovány - třeba automatické brždění .

Úroveň 2: Kombinace alespoň dvou automatických prvků - například adaptivního tempomatu a kontroly jízdního pruhu.

Level 3: Řidič může předat „autu“ řízení všech základních funkcí. Auto ale rozpozná, když musí předat kontrolu zpět řidiči a dostatečně dopředu ho na to upozorní.

Level 4: Auto je plně zodpovědné za celou jízdu, od řidiče se vůbec nečeká, že se na ní bude podílet (nemusí být volant). Auto může jezdit i prázdné.

A možná i proto největší tuzemský výrobce aut Škoda zastává v tomto kontextu defenzivní postoj. „Vybrané modely značky Škoda lze objednat s asistenčními systémy, u kterých lze říci, že bezpilotnímu řízení předcházejí – například adaptivním tempomatem, kontrolou jízdního pruhu nebo pomocí při parkování,“ vysvětluje mluvčí značky Jozef Baláž.

Zatímco Tesla či Google testují systémy, které americký regulátor NHTSA ve své klasifikaci řadí na nejvyšší úrovně 3 a 4 (viz box), Škoda zmiňuje systémy spadající do druhé úrovně.

„V budoucnu budou další systémy následovat, a tak bude jen otázkou propojení všech systémů dohromady. O tom, jak moc budou moci být použity, nezáleží však pouze na nás, nýbrž i na dostupné infrastruktuře,“ dodává Baláž.

Kromě mladoboleslavské továrny však v Česku působí desítky subdodavatelů. Avšak ani oni se podle všeho do možností autonomního řízení příliš nehrnou.

„Samozřejmě to všichni sledujeme, ale nástup samořiditelných aut bude zřejmě pomalejší, než se může nyní zdát. Podle analýz, které máme k dispozici, jich bude v roce 2040 jen okolo sedmi procent,“ říká majitel firmy Brano a zároveň viceprezident sdružení autoprůmyslu Pavel Juříček. Podle něj se nyní aktuálně řeší hrozba kyberútoků na taková auta – tedy možnosti, že je na dálku ovládnou hackeři (více o tomto nebezpečí jsme psali zde).

Auto schopné jízdy bez řidiče však v Česku můžete přesto potkat. Jeden z významných subdodavatelů autoprůmyslu, francouzské Valeo, má v Praze velké vývojové centrum a jejich prototyp Audi A7 s výzbrojí pro autonomní řízení testuje s řidičem za volantem v provozu nebo i bez řidiče na polygonu v Milovicích (více zde) .

Hausenblas: Nesmíme promeškat nástup

Podle podnikatele a politika Martina Hausenblase by se však do autonomních aut měl tuzemský průmysl pustit naplno. V roce 2014 proto inicioval vznik pracovní skupiny na ministerstvu dopravy, kde začal připravovat strategii podpory výzkumu a vývoje v této oblasti.

„Vedení státu si uvědomuje, že pro zemi, která je závislá z 12 procent HDP a 22 procent exportu na fosilním automobilovém průmyslu, může být propásnutí nástupu autonomních aut jednoznačně ohrožením,“ komentuje současný stav podnikatel, který sám jezdí Teslou a spoluvlastní například taxikářský start-up Liftago.

„Podle mého názoru naše země potřebuje bytostně vizi. Jednu si dovoluji předložit. Za deset let bude Česká republika stejně proslulá vývojem autonomních aut jako Švýcarsko svými hodinkami,“ říká Hausenblas. Podle něj by soustředění se na vývoj samořiditelných aut vytvořilo impulz i v dalších oblastech české vědy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Portál iDNES.cz čte od nepaměti. Petr je dalším výhercem týdenní Megahry

23. dubna 2024  8:28

Jarní Megahra o peněžní prémie na portálu iDNES.cz pokračuje a po pondělím losování má již pátého...

Buď vysaďte nové stromy, nebo zaplaťte až půl miliardy, dozví se developeři

23. dubna 2024

Premium Pokud nebude možné vysadit nové stromy ve městě do kilometru od pokácených, zaplatí developeři...

OBRAZEM: Tahle stavba odsýpá. D4 do Písku dokončuje až přes tisíc dělníků

23. dubna 2024

Tisícovka dělníků na stavbě v jeden moment. Během náročnějších prací jich ale na rozestavěných více...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...