Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výzkum: Tři ze čtyř reklam na banky jsou zavádějící

  11:29aktualizováno  11:29
Urputný boj britských bank o klienty se ocitl mimo pravidla, která stanovuje regulátor. Vypovídá o tom průzkum britské konzultantské společnosti Grant Thornton. Tři ze čtyř reklam na finanční produkty totiž lákají klienty na něco, co potom nedostanou.
Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto

Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Těmito nešvary jsou například srovnávání úrokových měr u různých úvěrů, nebo inzerce takových produktů, které banka zákazníkovi nemůže nabídnout. Podmínky, za kterých klient na daný produkt dosáhne, už banka ve své reklamě nezmíní.

Inzeráty slibují také vysoký výnos z akcií, ale to, že kursy mohou i klesat, se zákazník také nedozví.

Experti z Grant Thornton si vzali na paškál 94 společností - hlavně banky, stavební spořitelny a pojištovny. Prošli více než stovku reklam na internetu, v novinách a v letácích finančních institucí, píše server BBC.

Jeden z expertů, Ian Gorham, prohlásil, že netušil, jak špatná bude kvalita sdělení v reklamách.

Je "jistota desetinásobku" jistota, nebo risk?
"Společnosti se ve svých reklamních materiálech vychvalují, lidem dávají informace pouze o výnosech," říká Gorham.

To je ovšem pouze jedna stránka věci. Kdo chce vysoký výnos, musí většinou podstoupit větší riziko, že jeho investice nedopadne tak, jak si představoval. A o riziku většina reklam mlčí, stejně tak jako o podmínkách, za kterých může klient daný kontrakt uzavřít.

"Inzerenti by měli hrát podle pravidel, ne se jen snažit využít neznalosti finančních produktů," říká Gorham.

O výsledek studie se zajímá i regulátor finančního sektoru v Britanii FSA (Financial services authority). FSA pohrozila, že pokud budou problémy se zavádějící reklamou pokračovat, začne je aktivně řešit sama.

Jaké nedostatky odhalila studie?

* Společnosti nabízí produkt, který nemají ve svém portfoliu, případně za vyšší cenu

* Banky často využívají možnost srovnat svůj produkt s konkurečním. Od rivala si ale vyberou takový produkt, který je sice dražší, ale liší se v parametrech, takže může být i lepší.

* Pojišťovny si zvykly na používání "motivu strachu". "Každý třetí člověk umírá na rakovinu," nabízí pojišťovací ústavy životní pojištění. Nezmiňují ale, že pojištění pokrývá pouze některé druhy rakoviny.

* Vynechávají upozornění, že investice do fondů mohou přinést i ztráty.

* Některé banky tvrdí, že mají "nejnižší sazby za poslední léta", ty přitom byly na minimu v roce 2003.

* V reklamách používají zkratky, které jsou pro běžného spotřebitele nesrozumitelné.
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vinařský oblek
Vinaři budou mít vlastní kroje, jeden vyjde na 16 tisíc korun

Nejen rybáři, myslivci nebo hasiči mají na jižní Moravě speciální obleky. Svůj slavnostní oděv budou mít také vinaři. Několik desítek se jich už šije.  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.