Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto

Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Výzkum: Tři ze čtyř reklam na banky jsou zavádějící

  • 7
Urputný boj britských bank o klienty se ocitl mimo pravidla, která stanovuje regulátor. Vypovídá o tom průzkum britské konzultantské společnosti Grant Thornton. Tři ze čtyř reklam na finanční produkty totiž lákají klienty na něco, co potom nedostanou.

Těmito nešvary jsou například srovnávání úrokových měr u různých úvěrů, nebo inzerce takových produktů, které banka zákazníkovi nemůže nabídnout. Podmínky, za kterých klient na daný produkt dosáhne, už banka ve své reklamě nezmíní.

Inzeráty slibují také vysoký výnos z akcií, ale to, že kursy mohou i klesat, se zákazník také nedozví.

Experti z Grant Thornton si vzali na paškál 94 společností - hlavně banky, stavební spořitelny a pojištovny. Prošli více než stovku reklam na internetu, v novinách a v letácích finančních institucí, píše server BBC.

Jeden z expertů, Ian Gorham, prohlásil, že netušil, jak špatná bude kvalita sdělení v reklamách.

Je "jistota desetinásobku" jistota, nebo risk?
"Společnosti se ve svých reklamních materiálech vychvalují, lidem dávají informace pouze o výnosech," říká Gorham.

To je ovšem pouze jedna stránka věci. Kdo chce vysoký výnos, musí většinou podstoupit větší riziko, že jeho investice nedopadne tak, jak si představoval. A o riziku většina reklam mlčí, stejně tak jako o podmínkách, za kterých může klient daný kontrakt uzavřít.

"Inzerenti by měli hrát podle pravidel, ne se jen snažit využít neznalosti finančních produktů," říká Gorham.

O výsledek studie se zajímá i regulátor finančního sektoru v Britanii FSA (Financial services authority). FSA pohrozila, že pokud budou problémy se zavádějící reklamou pokračovat, začne je aktivně řešit sama.

Jaké nedostatky odhalila studie?

* Společnosti nabízí produkt, který nemají ve svém portfoliu, případně za vyšší cenu

* Banky často využívají možnost srovnat svůj produkt s konkurečním. Od rivala si ale vyberou takový produkt, který je sice dražší, ale liší se v parametrech, takže může být i lepší.

* Pojišťovny si zvykly na používání "motivu strachu". "Každý třetí člověk umírá na rakovinu," nabízí pojišťovací ústavy životní pojištění. Nezmiňují ale, že pojištění pokrývá pouze některé druhy rakoviny.

* Vynechávají upozornění, že investice do fondů mohou přinést i ztráty.

* Některé banky tvrdí, že mají "nejnižší sazby za poslední léta", ty přitom byly na minimu v roce 2003.

* V reklamách používají zkratky, které jsou pro běžného spotřebitele nesrozumitelné.