Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otestovali jsme nafouknuté obaly: výrobek někdy zabírá jen setinu

  11:25aktualizováno  11:25
Obaly jsou někdy příliš velké, zákazník tak může být po rozbalení výrobku nemile překvapen. Není výjimkou, když je v obalu více než polovina prázdného místa. Řada výrobců argumentuje svazující nutností uvést na obalu všechny povinné informace, jiní si však uvědomují, že jejich obaly jsou zbytečně velké a chtějí je zmenšit.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Test DNES se na podněty čtenářů vydal do obchodů zjistit, kolik vzduchu v balení mají výrobky, na něž lidé nejčastěji upozorňují. Prověřovaných výrobků bylo celkem třicet. Celkem 24 z nich mělo v balení více prázdného místa, než zabíral samotný výrobek. Jejich hodnocení vyšlo 24. března v MF DNES.

Zákon o obalech přitom říká, že výrobce musí s ohledem na životní prostředí zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. A na přiměřenou velikost obalů pamatují i zákony o ochraně spotřebitele.

„Výrazný nepoměr mezi velikostí obalu a obsahu lze vyhodnotit jako takzvanou klamavou obchodní praktiku, a to i v případě, že množství výrobku odpovídá údaji uvedenému na obale,“ říká mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva. Zároveň však upozorňuje, že se ke každému produktu musí přistupovat individuálně a nelze tak obecně stanovit, že výrobek, jehož obal obsahuje například 60 procent vzduchu, už klame spotřebitele.

Nadměrné obaly řeší i EU

Definice nadměrného obalu v českých předpisech neexistuje a podle Vlada Volka z Obalového institutu Syba je to dobře. Podíl vzduchu podle něj nelze regulovat. Že však nadměrné obaly pro spotřebitele problematické jsou, potvrzuje Olga Sehnalová, poslankyně Evropského parlamentu, která se zabývá obalovými triky, do nichž patří nafouknutý obal či nenápadné snižování gramáže výrobku za ponechání původní ceny.

„Výsledky spotřebitelských studií ukazují, jak obrovskému fenoménu jako spotřebitelé čelíme. Chci, ať se toto téma na půdě evropských institucí otevře. V únoru jsem v této věci interpelovala Evropskou komisi a nyní čekám na odpověď,“ uvedla europoslankyně.

Podle ní si Češi nejčastěji stěžují na nadměrné obaly u potravin, léků, výživových doplňků a pracích prášků. A zjištění Testu DNES ukázalo, že lidé mají v mnoha případech pravdu.

Léky se v dózách ztrácejí, připínáčky a sladkosti také

Ze všech výrobků, které jsme pro test nakoupili, měl v balení nejvíce vzduchu antiparazitický přípravek pro psy Fypryst. Vlastní dávka v malé tubě zaujímala necelé procento celé krabičky.

Výrobce to vysvětluje několika důvody. Zaprvé designem tuby, vyvinutým pro jednoduchou aplikaci výrobku. Zadruhé říká, že musí chránit výrobek proti vlhkosti. A zatřetí upozorňuje, že musí výrobek popsat obsáhlými povinnými instrukcemi, které vyžadují mnoho místa na obalu.

Fotogalerie

Velké množství vzduchu si v nákupní tašce odnášejí lidé také při koupi léčivých přípravků, jako je Hlíva ústřičná pro děti, brusinky Swiss nebo celaskon. Mnoho prázdného místa jsme zjistili také v obalech bonbonů, žvýkaček či granulí pro psy.

Velmi prázdná byla i krabička s připínáčky Maped. Jejich dodavatel opět argumentuje nutností uvést na obale povinné informace. Navíc říká, že svou roli hrají i technologické možnosti při plnění obalu. Navíc se podle něj obsah balení při přepravě setřese.

Podobně zdůvodňuje 60 procent vzduchu ve svém balení i společnost Henkel vyrábějící tablety do myčky Somat.

Obaly zmenšíme, slibují někteří výrobci

Část výrobců však k obecným technologickým argumentům při zdůvodňování velikých obalů nesáhla a naopak odpověděla tak, že si problém nadměrných obalů s ohledem na životní prostředí či reakce zákazníků uvědomuje a pracuje na tom, aby tyto obaly zmenšila.

Zredukování obalů slibuje pět výrobců – Nestlé Česko u bonbonů Jojo a tyčinek Margot, Spontex u drátěnek, Vavex u tmelu, Dr. Oetker u tubiček na zdobení. Zmenšováním obalů se zabývá i Lego. Obecnou snahu snižovat dopady výroby obalů na životní prostředí deklaroval také výrobce zubních past Colgate, producent sušenek Mondeléz International či výrobce kapslí na praní Reckitt Benckiser.

Vzduch může stát i 208 Kč

V testu jsme pro zajímavost zkusili spočítat i to, kolik (čistě teoreticky) stojí prázdné místo v obalu. Vzali jsme cenu výrobku a vypočítali z ní stejné procento, které v obalu zabírá vzduch.

Není to samozřejmě nic víc než zábavný výpočet, proti kterému lze mít řadu námitek. Ale výsledná suma může dobře vyjádřit zklamání, které může zákazník cítit, když vydá za velkou krabici určitou sumu, ale pak zjistí, že vlastně platil za mnohem menší objem zboží.

Nejhůře tento výpočet vyšel při nákupu Lega (City – Těžba 4200) . Vzhledem k velikosti krabice zde zákazník pocitově zaplatí za stavebnici 72 korun, zatímco zbývajících 208 korun dá za prázdné místo. Výrobce poté vysvětlil, že jde o jednu ze starších stavebnic. Nové, které od roku 2014 vstupují na trh, se už prodávají v menších krabičkách.

Velikost balení podle Tomáše Bučiny z marketingové agentury Provocado ovlivňuje chuť lidí utrácet.

„Větší obal vyvolává dojem, že samotný výrobek je větší,“ říká. „Lidé mají historicky zakódováno, že je-li výrobek větší, tak musí mít větší hodnotu než něco, co je menší či je toho méně. A jakmile něčemu přisuzujete větší hodnotu, tak za to buď dáte víc peněz, anebo si to koupíte raději než něco menšího od konkurence,“ vysvětluje expert.

Veliký obal je u výrobců podle něj v oblibě také proto, že jim dává větší prostor pro propagaci zboží. Čím více se však podle Bučiny bude řešit dopad obalů na životní prostředí či zklamání zákazníků, tím více se samy firmy budou snažit nadměrné obaly omezit podobně, jako se snaží omezovat neoblíbená éčka v potravinách.

Vzduch v obalech


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

OBRAZEM: Myší trus, špína, jídlo na záchodě. Hrůzy, které našli inspektoři

Kontroly SZPI v provozovnách, které nakládají s potravinami.

Co (zákazníkovy) oči nevidí, to srdce nebolí. Zásada, kterou se řídí řada provozovatelů obchodů, hospod a dalších...

Domácí, přírodní, ovocný, celozrnný. Evropští výrobci klamou na obalech

Test DNES - ilustrační snímek

Stále víc lidí si dává záležet na tom, aby jedli zdravěji. Řídit se předními etiketami na obalech však nestačí, aspoň...

Stát chce napadnout slevovou akci Kauflandu, vadí mu mléko za korunu

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět antimonopolnímu úřadu kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích....

Najdete na iDNES.cz