Vznikají noví softwaroví obři, míní šéf SAP

Ačkoli začátky většiny dominantních softwarových firem současnosti sahají do sedmdesátých či počátku osmdesátých let, rychlý rozvoj internetového prostředí z nedávné doby vytváří podmínky pro vznik nových technologických koncernů. "V posledních třech letech bylo mnohokrát vidět, jak se během krátké doby zdařilo vytvořit společnost, která měla vyšší hodnotu než největší automobilka na světě General Motors," říká šéf společnosti SAP Hasso Plattner, který byl i u zrodu SAP před 28 lety. Za tu dobu se tato firma vypracovala na pozici jednoho z hlavních výrobců podnikového software na světě.

Tato hodnota ovšem vypovídá jen o ceně akcií firem na burze. Co však kdybychom je měřili podle obratu či zisku?

Souhlasím, naprosto jiná otázka je, jak vybudovat něco, co má šanci na udržitelný rozvoj tržeb a okruhu zákazníků po řadu let. Tedy vybudovat něco, jako je třeba Microsoft. Věřím, že to je stále možné, pravidelně nastávají období, kdy se vyrojí spousty malých začínajících společností.

Třeba v době, kdy se zakládal SAP, odcházelo mnoho lidí od IBM a vytvářelo softwarové firmy. Před patnácti lety prožívala expanzi tvorba programů pro osobní počítače, nyní se mnoho firem soustředí na oblast software pro internet.

Na druhou stranu počáteční úspěchy nemusí ještě nic znamenat, taková je i historie velkých jmen softwarového byznysu z počátku počítačové éry, jako je třeba dBase či Borland, abych zmínil jen některé.

Nenastávají teď však situace, kdy se velké softwarové společnosti snaží své potenciální budoucí konkurenty okamžitě pohltit a začleněním do svého koncernu eliminovat potenciální rivaly?

Ne, myslím, že je to jinak. Mnohem častějším a výraznějším důvodem je to, že menší společnosti cítí, že nastal ten nejlepší čas svou firmu prodat a jít z oboru. Koneckonců, pro provedení akvizice potřebujete vždy dvě strany - někoho, kdo chce koupit, a někoho, kdo chce prodat.

Jakým hlavním překážkám budou muset čelit softwarové společnosti v nejbližší době?

Při snaze prosadit se a zdárně se zapojit do obchodních vztahů a spolupráce založené na internetu hrozí více rizik než kdykoli předtím. Zpočátku představovalo hlavní hrozbu selhání počítačů.

Během prvních deseti let jsme řešili hlavně otázku, co budeme dělat, když počítače přestanou fungovat. Pak na dlouho přišel problém výkonnosti - co budeme dělat, když pět tisíc a později pět milionů lidí začne s počítači pracovat najednou.

Největší riziko, jež nyní vidím a které se doufám brzy změní, je to, že nikdy v minulosti lidé nerozuměli méně softwaru, který si kupují. Je úžasné, co se podařilo za poslední tři roky, ale je pravda, že i díky tomu se nyní představivost a fantazie hodně rozcházejí s realitou. Všechno je nové, a proto si myslím, že asi největším úkolem bude vyrovnat se s různými zklamáními i nezdary, které se mohou vyskytnout.

SAP začínal v Německu, postupně se však rozrostl do mezinárodních rozměrů. V čem má na globálním trhu evropská, respektive německá firma obtížnější pozici ve srovnání s americkou konkurencí?

Nelze říci, že by Američané předstihovali Evropany po technické či vývojové stránce. Jsou však před Evropou po obchodní stránce. Když s něčím začínáte v USA, máte přístup na trh s 280 miliony lidí s vyššími příjmy, než je obvyklé v Evropě.

Ta zahrnuje země, kde se mluví desítkou různých řečí a kde přežívá i spousta tradic. Nikdy jsme nic neprodali ve Francii, dokud jsme se neprosadili v USA. A nezačali od nás nakupovat proto, že bychom byli úspěšná evropská firma, ale proto, že jsme uspěli v Americe.