Vzpoura prodejců Hyundai. Sedmnáct jich vypovědělo firmě smlouvy

Vzpoura prodejců Hyundai. Sedmnáct jich vypovědělo firmě smlouvy | foto: Profimedia.cz

MF DNES: Vzpoura prodejců Hyundai. Sedmnáct jich vypovědělo firmě smlouvy

  • 353
Třetí nejprodávanější automobilové značce na českém trhu hrozí, že přijde o podstatnou část své prodejní sítě, zjistila MF DNES. Sedmnáct autosalonů Hyundai minulý týden vypovědělo smlouvu s distribuční společností Hyundai Motor Czech (HMCZ). To je více než třetina z celkového počtu autosalonů nabízejících v Česku vozy korejské značky.

Podle zástupců prodejců platí odstoupení od smluv okamžitě. Neobjednávají už žádné nové vozy a na ty v prodejnách nemohou poskytovat slevy.

Je to vyvrcholení dlouhodobých sporů mezi částí dealerů a centrálou. Prodejci si stěžovali zejména na nereálné prodejní cíle a sankce za jejich neplnění . Vše pak vyvrcholilo povinností podepsat takzvaný etický kodex (více o kodexu se dočtete zde).

Podle advokáta Tomáše Sokola, který prodejce ve sporu s centrálou zastupuje, by kodex výrazně měnil postavení prodejců vůči centrále. Tlak na jeho podepsání přirovnal k vydírání. „Balancovalo to na hraně vydírání. Pod pohrůžkou, že jim uzavřou dodávky automobilů, nebudou jim vyplácet to, na co mají nárok, a budou po nich chtít smluvní pokuty, které jsou z právního hlediska problematické, je nutili, aby podepsali změnu smlouvy,“ uvedl Sokol.

HMCZ považuje celý spor za interní záležitost a mluvčí Miloš Adámek věc již dříve odmítl komentovat. Ani na v úterý zaslané dotazy neodpověděl. Firma pouze dříve uvedla, že jejím cílem je zlepšit prodejní kulturu a zamezit falšování statistik o prodejích.

Všechna dosavadní jednání mezi nimi a vedením HMCZ zkrachovala a další nejsou v dohledu.

Závod Hyundai v Nošovicích ve středu dopoledne upozornil, že problémy se týkají vztahů dealerů a distribuční společnosti v Praze, nikoliv v Nošovicích. "Společnost HMMC situaci pozorně a pečlivě sleduje, protože auta ze závodu HMMC jsou sice exportována téměř do šedesáti zemí světa a na českém trhu se prodají jen 3 – 4 % celkové produkce HMMC, pro výrobní závod Hyundai v Nošovicích je ale trh v České republice mimořádně důležitý, neboť se jedná o domácí odbytiště tohoto významného tuzemského výrobce automobilů," uvedl mluvčí Petr Vaněk.

,