"Máme seznam zemí, na kterém pracujeme. Pro nás není důležité, která bude první. Postupně chceme všechny," řekl v rozhovoru pro deník Financial Times výkonný ředitel Wal-Martu Lee Scott.
Scott mezi zeměmi, kam chce americký obchodní gigant expandovat v prvé řadě, jmenoval konkrétněPolsko, Maďarsko a Rusko.
Už dlouho se spekuluje také o tom, že Wal-Mart přijde i do Česka. Je to jedna z mála velkých společností ovládajících hypermarkety a diskontní obchody, která na místním trhu není.
Wal-Mart chce expanzí ve střední Evropě posílit své pozice mimo Spojené státy, kde má hlavní slovo. O první místo také soupeří s Teskem i ve Velké Británii.
Příchod do tohoto regionu se má odehrát převzetím nějakého konkurenta.
"To dává větší smysl než začít budovat nové obchody," říká Scott.
V každé zemi se nabízí několik kandidátů, které může Wal-Mart koupit. Záleží vždy na strategii centrály, protože všichni nemohou na jednom trhu patřit mezi jedničky.
Maďarským tiskem před týdnem proběhla informace, že Wal-Mart zvažuje na tomto trhu koupi francouzského řetězce Auchan. V Maďarsku už mají Američané registrovanou pobočku.
V Česku tak daleko nejsou, ale i zde už má Wal-Mart několik let registrovanou ochrannou známku, před dvěma lety si vykoupením od spekulantů zajistil i internetovou adresu wal-mart.cz.
Právě americký Wal-Mart je mezi velkými obchodníky v Česku považován za jednoho z možných kandidátů na případnou koupi Carrefouru. Nejvyšší šéf francouzské společnosti dal letos jasně najevo, že firma se chce soustředit na trhy, kde se řadí do první trojky. V Česku je Carrefour až na konci první desítky.
V sousedním Polsku naopak Francouzi své postavení posílili, když Carrefour odkoupil od společnosti Ahold tamní velké hypermarkety. České vedení Carrefouru jakékoliv úvahy o odchodu odmítá.
Na expanzi má americký Wal-Mart peněz dost. Při tržbách dosahujících více než sedm bilionů korun má ročně k dispozici kolem 380 miliard korun volných peněz.
Kromě střední Evropy si Američané brousí zuby i na Indii. "Je to vzrušující země, kde přibývá lidí ve střední třídě," říká Scott. Podobně se Indie zamlouvá i Carrefouru. Šéfové obou těchto společností už proto vyjednávají s tamní vládou, aby je do země vpustila.
Jeden ze zákazníků si odváží nákup z hypermarketu Wal-Mart v Lebanonu v americkém státě Tennessee. Největší firma na světě zatím působí jen v deseti zemích a proto se rozhlíží po dalších oblastech k expanzi. |