Litevský Walmark UAB, který povede třiatřicetiletý František Čekal, je v pořadí už šestou zahraniční pobočkou třinecké továrny. Ta už dřív zřídila obchodní filiálky na Slovensku, na Ukrajině, v Polsku, v Maďarsku a v Rumunsku.
Při úvahách o novém teritoriu, na něž se Walmark zaměří, sehrál roli fakt, že Litva vstoupila loni v květnu do Evropské unie.
"Považujeme to za impuls pro rozvoj litevské ekonomiky i koupěschopnosti tamních lidí," vysvětluje mluvčí Walmarku Kateřina Ondřejková.
Úspěšné tažení Marťánků
V Litvě Walmark není úplným nováčkem, prostřednictvím místních firem tam totiž prodává už deset let.
"Naším nejúspěšnějším výrobkem v Litvě se staly vitamíny pro děti - Marťánci. Jejich podíl na litevském trhu dětských multivitaminů dosáhl už pětapadadesáti procent a loni se tu prodalo téměř osmdesát tisíc kusů balení Marťánků," řekla Ondřejková.
Vlastnicky zůstává Walmark stále rodinnou firmou, v níž mají největší podíl jeho zakladatelé, bratři Walachovi a několik dalších manažerů, zároveň se ale stále zřetelněji mění v evropského hráče.
Evropský hráč
Loni poprvé přesáhl obrat z exportu jeho farmaceutických produktů v prodej na domácím trhu. Zatímco tržby za farmaceutickou produkci celé skupiny překročily půldruhé miliardy korun, na prodej v zahraničí z toho připadlo zhruba 800 milionů.
Konsolidovaný obrat celé skupiny Walmark za rok 2004, která se loni ještě ve velkém věnovala také výrobě nealkoholických nápojů, dosáhl dle předběžných údajů 3,3 miliardy korun. Koncem roku však Walmark většinu svých nápojových aktivit odprodal a do budoucna sází hlavně na výrobu vitamínů, potravinových doplňků a léků.