Věra Jourová při slyšení před poslanci Evropského parlamentu (1. října 2014)

Věra Jourová při slyšení před poslanci Evropského parlamentu (1. října 2014) | foto: Reuters

Dvě třetiny cestovních portálů klamou spotřebitele, varovala Jourová

  • 73
Internetové stránky, které nabízejí slevy na letenky, hotely nebo jiné cestovatelské služby, nedávají zákazníkům přesné informace. Upozornila na to eurokomisařka Věra Jourová. Inzerovaná cena je podle ní často o dost nižší než konečné náklady. Některé supervýhodné nabídky navíc po rozkliknutí už nejsou k dispozici. Nedostatky mělo i pět českých webů.

Evropské orgány na ochranu spotřebitele označily 235 stránek, tedy dvě třetiny ze všech zkoumaných webů, po kterých bude EU chtít nápravu. Pokud chyby nenapraví, zakročí proti nim úřady v jejich státě.

„Tyto weby klamou spotřebitele. Musí respektovat evropská pravidla na ochranu spotřebitele, stejně jako to dělají cestovní kanceláře či agentury,“ cituje eurokomisařku pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věru Jourovou BBC.

EU loni v říjnu zkoumala 352 webů z 28 členských zemí, které nabízejí ubytování nebo dopravu. Některé z nich byly jen srovnávače cen.

07.dubna 2017 v 13:56, příspěvek archivován: 10.dubna 2017 v 10:13

32% of prices shown at the travel comparison website are not the same as prices displayed on the booking page. QA https://t.co/Z3HFFke8yd https://t.co/97tj5MqO4z

Úřady zjistily, že v jedné třetině případů neodpovídala prvně zobrazená cena té konečné. U skoro jedné třetiny zkoumaných nebylo zřejmé, jak portál došel ke konečné ceně. Pětina inzerovaných nabídek nebyla ve skutečnosti dostupná. V jedné čtvrtině neodpovídala upozornění na téměř vyprodaný stav realitě: ve skutečnosti weby zobrazovaly jen zbývající počet dostupný právě přes ně.

V rámci akce prošlo kontrolou i osm webových stránek zaměřených na české spotřebitele. U pěti z nich našla Česká obchodní inspekce určité nedostatky, které dále řeší. „Případy stránek provozovaných českými podnikateli řeší přímo ČOI, pokud se jedná o stránku provozovanou z jiné země EU, používá k řešení systém přeshraniční spolupráce a žádá o pomoc dozorový orgán v zemi sídla provozovatele. Cílem probíhajících opatření je náprava nedostatků ze strany provozovatelů, která postupně probíhá,“ upřesnila za ČOI Jana Sobotková.

Vzhledem k tomu, že žádný z případů není zatím uzavřen, nechtěla ale konkretizovat, o které stránky jde.

„Na základě našich zjištění můžeme každopádně spotřebitelům doporučit, aby si při porovnávání jednotlivých nabídek dávali pozor na to, podle jakých kritérií jsou vlastně seřazeny; jestli srovnávač zobrazuje skutečně konečné ceny včetně DPH a všech poplatků a jestli je zřejmé, kdo srovnávač provozuje a s kým budou spotřebitelé uzavírat smlouvu,“ radí Sobotková.