Lidé protestují před newyorskou pobočkou banky Wells Fargo.

Lidé protestují před newyorskou pobočkou banky Wells Fargo. | foto: Profimedia.cz

Bankéři se přiživovali na nejslabších. Ze strachu zakládali falešné účty

  • 13
Mexičtí imigranti, kteří neuměli anglicky, starší lidé s problémy s pamětí, studenti otevírající si první konta a živnostníci s několika půjčkami. Bankéři z americké banky Wells Fargo se při svých podvodech s fiktivními účty zaměřovali na nejzranitelnější skupiny zákazníků.

Americký finanční dům Wells Fargo vyhodil už 5 300 lidí podezřelých ze zakládání fiktivních účtů a neoprávněného inkasování poplatků v celkové výši 2,5 milionu dolarů. Zaměstnanci na prázdná konta posílali bez vědomí klientů peníze z jejich účtů. Dělali to proto, aby sami dosáhli na firemní bonusy a nevyhodili je za neplnění obchodních cílů.

Zaměřovali se přitom na nejslabší skupiny zákazníků. „Bylo to, jako když lvi nahánějí zebry,“ uvádí analogii se zvířecím světem jeden z bývalých pracovníků banky Kevin Pham. Chování svých kolegů pozoroval na jedné z kalifornských poboček. „Vyhledávali ty nejslabší, kteří se budou nejméně bránit,“ uvedl Pham pro New York Times.

Šéf banky Wells Fargo nechce vyhazov. Vzdá se akcií za miliardu korun

Wells Fargo by rádo tuto nehezkou kapitolu uzavřelo. Její šéf John G. Stumpf kvůli skandálu před pár dny odstoupil, banka tvrdí, že změnila své postupy a zákazníkům vyplatila kompenzace ve výši 2,6 milionu dolarů. Ale regulátoři a zákonodárci nechtějí průšvih nechat jen tak projít. A důkazy, že mezi oběťmi podvodů byli ti nejzranitelnější klienti, jim dávají novou munici.

Diskriminovali černochy, indiány a hispánce?

Tři členové dozorčí rady San Francisca, kde Wells Cargo sídlí, tento týden zveřejnili výzvu, aby město s bankou přerušilo jakékoli finanční vztahy. Důvodem je nejen současný skandál, ale také dřívější kauzy - zejména ta, kdy Wells Fargo vyplatilo 175 milionů dolarů za stažení obvinění, že její hypoteční bankéři diskriminovali černochy a klienty hispánského původu.

Když bankovní komise minulý měsíc vyslechla dnes už bývalého šéfa banky Stumpfa, zaslala instituci dopis s dalšími 58 dotazy. Chce například vědět, jaký byl mezi poškozenými zákazníky podíl starších lidí, členů etnických menšin nebo válečných veteránů. Banku kvůli případu vyšetřuje také kalifornské ministerstvo spravedlnosti.

Podvody přijdou banku Wells Fargo draho. Zaměstnanci ji žalují o miliardy

Z rozhovorů vyplynulo, jaké predátorské praktiky zaměstnanci banky používali. Do jedné arizonské pobočky například každé tři měsíce přicházeli členové místní indiánské komunity s poukázkami na výběr zisku z jejich společného kasina. Bývalý manažer pobočky vypověděl, že se je někteří bankéři snažili napálit a přemlouvali je k založení zbytečných účtů zatížených poplatky.

V Kalifornii se falešné účty otevíraly na mexické zákazníky, díky absenci čísla sociáního pojištění to bylo snazší. Bývalý pokladník ze sátu Illinois pak muvil o frustraci, když musel sledovat, jak jeho kolegové oškubávají staré lidi. „Měli jsme klienty všeho věku, ale cílilo se na ty nejstarší, protože se moc neptali na poplatky a tak,“ potvrdil bývalý zaměstnanec Brandi Baker.

Mladí zákazníci jsou důvěřivější

V regionu Los Angeles pak lidé z Well Fargo vyhledávali k zakládání účtů studenty z univezitních kampusů. Mladí zákazníci totiž byli důvěřivější. Podle bývalé pokladnice Atheny McDaniel-Watkins její kolega obcházel kampusy se štosy formulářů a nechával studenty podepisovat prázdné dokumenty s tím, že je dovyplní později.

„Takže mu vlastně nechávali prázdné podepsané potvrzení. Bankéř pak mohl na jeho základě založit, kolik účtů chtěl nebo potřeboval ke splnění svých denních prodejních cílů,“ konstatovala žena.

Jiný z bývalých pracovníků banky Steven Curtis pak tvrdí, že když na pobočku přišli studenti s žádostí o odložení nebo odpuštění poplatků za přečerpání účtu, bankéři jim vyhověli jen s podmínkou, že zruší svůj současný účet a založí si několik nových.

Když skandál prasknul, Wells Fargo přišla s tvrzením, že snížila obchodní cíle, které bankéře nutily otvírat fiktivní účty. Stumpfa v čele nahradil bývalý provozní ředitel Timothy J. Sloan. Banka také začala oslovovat všechny klienty s vkladovými účty s dotazem, zda chtějí své produkty revidovat. Stále také běží interní vyšetřování praktik jejích obchodních zástupců.

„Věříme, že díky těmto důležitým krokům se dostaneme zpět na správnou cestu k pomoci našim klientům,“ prohlásila mluvčí finančního domu Richele J. Messick. „Nadále se budeme snažit obnovit důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ doplnila.