Railjety na pražském odstavném nádraží.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

Wi-fi do railjetů míří po pokutě i k soudu, České dráhy smlouvu tají

  • 35
Zasíťování railjetů Českých drah signálem wi-fi bude mít ještě soudní dohru. Nadační fond proti korupci totiž podal správní žalobu na státního dopravce, který odmítá ukázat smlouvu s dodavatelem zakázky. Už dříve přitom České dráhy pokutoval za chyby v zakázce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Fond obdržel závažné informace, ze kterých plyne podezření na možné až násobné předražení plnění zakázky týkající se dodávky a implementace wi‐fi připojení do sedmi sedmivozových souprav railjet Českých drah,“ řekl analytik Nadačního fondu proti korupci (NFPK) Martin Soukenka.

iDNES.cz na možné předražení zakázky upozornil již dříve (více čtěte zde). Bezmála dvacet milionů korun na instalaci wi-fi do railjetů získala v tendru společnost ČD - Telematika, v níž mají České dráhy většinový podíl. Zasíťování tak vyšlo dráž než u pendolin.

Antimonopolní úřad vyměřil loni státnímu dopravci za udělení zakázky stotisícovou pokutu (psali jsme zde). Vítěz měl být podle inspektorů ze soutěže vyloučen, neboť nesplnil podmínky kvalifikace. České dráhy se proti pokutě neodvolaly a zaplatily ji.

NFPK si loni vyžádal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím od Českých drah kopii uzavřené smlouvy o dílo. Fondu však nebylo vyhověno s odůvodněním, že „otázky směřují k poskytnutí informací a dokumentů, které jsou obchodním tajemstvím a vznikly bez použití veřejných prostředků“.

„Odmítnutí obsahovalo na devíti stranách absurdní obšírnou ‚exkurzi‘ do právní vědy, a to včetně práva anglického, francouzského, italského a dokonce japonského,“ uvedl NFPK ve zprávě. Po neúspěšném odvolání podal fond na dopravce správní žalobu.

„České dráhy dlouhodobě spadají do sféry vlivu politiků. Z jejich zarputilé snahy vše utajovat jasně plyne, že mají co utajovat. Internet ve vlacích railjet je patrně tak přísně utajovaný, jako kdyby se jednalo o jadernou
technologii,“ okomentoval přístup státního podniku ředitel fondu Karel Škácha.