Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

  16:42aktualizováno  16:42
Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé současně firma ustoupila tlaku zákazníků a přestane vybírat peníze za standardní palubní zavazadlo.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Když jste tuto novinku před pěti lety zaváděli, odhadoval jste, že stejný krok udělají další aerolinky. Nicméně se tak nestalo. Proč poplatek rušíte?
Stále si myslím, že je to velmi spravedlivý a demokratický systém, kdy cestující platí opravdu za to, co dostanou. Nicméně zaznamenali jsme podněty ze stran zákazníků, že se jim úplně nelíbí. Navíc v poslední době nám příjmy z těchto poplatků začaly klesat, což souvisí i s tím, že se mění složení cestujících na palubě. Přibývá byznys cestujících a lidí letících na dovolenou, ubývá naopak lidí létajících domů z práce v zahraničí. Chtěli jsme být prostě přátelštější vůči zákazníkům.

Ředitel  Wizz Air József Váradi

Ředitel Wizz Air József Váradi

Čísla za druhé čtvrtletí roku 2017 (a tedy za první čtvrtletí finančního roku podle britského účetního systému, pozn. redakce) ukazují velký růst zisku, tržeb i počtu cestujících. Tržby vám rostou rychleji, než počty cestujících. Je to kombinací delších a tedy i dražších letů nebo se vám daří prodávat dražší letenky?
Je to kombinace obojího, letošní čísla jsou silně ovlivněna Velikonocemi, které byly v dubnu a kdy je poptávka vysoká. Každopádně výsledky jsou lepší, než jsme čekali.

Jaká je situace na evropském trhu s leteckou dopravou?
Ekonomické podmínky jsou velmi příznivé, na druhou stranu nechceme být po zkušenostech z minulosti příliš velkými optimisty. Kapacita u dopravců je velká a snížení poptávky může vést k velkému poklesu cen, zejména během zimy. Myslím, že nadcházející zima bude z pohledu cestujících a cen velmi příznivá.

Přesto dál flotilu rozšiřujete, do roku 2020 chcete mít 120 letadel. Je pro takový růst poptávka?
Rosteme stejným tempem několik let, svoji síť organicky rozšiřujeme. Přebíráme postupně Airbusy A321ceo a A320neo, u kterých vidíme ještě větší možnost úspor, náklady na sedačku mohou být až o desetinu nižší oproti stávající flotile.

Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Letos jste otevřeli první linku do Afriky, směřujete také dál na východ více do Ruska či Kazachstánu. Na které trhy se více zaměříte?
Jsme už ve 42 zemích. Naše expanze jde dál na východ, zajímá nás určitě severní Afrika.

Na českém trhu jste sice přítomní, ale svůj podíl spíše ztrácíte. Chystáte tu nějaké změny?
Je fér přiznat, že se nám v Česku nedaří tak, jak bychom chtěli. Situaci sledujeme.

Wizz Air z velké části vyrostl na dopravě lidí z východní Evropy za prací do Velké Británie. Bude mít nějaký dopad Brexit na váš byznys?
Je to už rok od rozhodnutí a zatím nevidíme žádný pokles, naopak ve Velké Británii rosteme o deset procent a na letišti Luton otevíráme svoji základnu. Větší problém je spíše kurz libry, který oslabuje. Nicméně Velkou Británii vidíme stále jako velký a perspektivní trh.

Autor:


Nejčtenější

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...



Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

České dráhy kopírují konkurenci, akční jízdné bude platit jen na jeden spoj

Vlaková souprava CityElefant

Akční jízdenky Českých drah už nepůjde využít pro jakýkoliv spoj, ale budou podobně jako u soukromníků vázané na...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Vlaky RegioJet loni prodělaly 36 milionů, třikrát víc než předloni

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

RegioJet podnikatele Radima Jančury loni na železnici prohloubil ztrátu. Meziročně narostla třikrát – z 13,3 milionů na...

Najdete na iDNES.cz