Wizz Air je v Praze druhým největším pravidelným dopravcem.

Wizz Air je v Praze druhým největším pravidelným dopravcem. | foto: Wizz AIr

Wizz Air je po dvou letech ztrát v zisku, v Bratislavě ale končí

  • 2
Maďarský nízkonákladový dopravce Wizz Air končí po pár měsících létání ze slovenské metropole. I v Praze ruší další spoje. Firma odmítá, že by za tím byly finanční problémy. MF DNES a slovenský deník SME přitom získaly poprvé oficiální výsledky firmy, které ukazují, že firma byla dva roky po sobě ztrátová.

Jedinou linku z Bratislavy do Říma firma ukončí 11. ledna. Podle mluvčí firmy Natasy Kazmér odchází kvůli tomu, že se nedohodli na podmínkách s bratislavským letištěm.

"Navrhované obchodní podmínky by z dlouhodobého hlediska nezabezpečovaly ekonomický provoz naší společnosti v Bratislavě," řekla mluvčí.

"Rozhodnutí nám sdělili bez vysvětlení," sdělila mluvčí letiště Dana Medunická.

V Bratislavě, kterou pro levné lety používá jako základnu i řada lidí především z Jižní Moravy, po pádu SkyEurope zůstane takřka jen Ryanair. Irský nízkonákladový obr tu chce dokonce vybudovat i první východoevropskou základnu. Podmínkou je ale další sleva od letiště.

Wizz Air ruší lety

A ještě za to chce platit

Wizz Air, který je v Praze druhým největším pravidelným dopravcem, o svých hospodářských výsledcích mlčí. Zástupci firmy pouze při dotazech na toto téma uváděli, že aerolinky jsou ziskové, ale odmítly to jakkoliv podložit zveřejněním výsledků.

Redakce má ale z maďarského soudu k dispozici výsledky firmy za finanční roky 2006/7 a 2007/8, které dosud nebyly nikde jinde zveřejněny. Mluvčí Wizz Air je poté, co je redakce získaly, potvrdila.

Z účetních uzávěrek vyplývá, že firma byla oba roky ve ztrátě, i když poměrně nízké. V roce 2006/7 prodělala v přepočtu 800 tisíc korun, o rok později více než dvakrát tolik. Výsledky za uplynulý rok nejsou zatím na soudu k dispozici, podle mluvčí ale firma otočila své hospodaření do plusu a vydělala 2,27 miliardy maďarský forintů, v přepočtu zhruba 217 milionů korun.

Firma dlouhodobě odmítá své výsledky zveřejňovat jinak, než ji ukládají maďarské zákony. "Jako soukromá firma si můžeme vybrat, zda budeme takové výkazy zveřejňovat," vysvětlila Kazmér.

Proti konkurenci je to výhoda: nevidí ji tolik do karet. I na to částečně doplatily například SkyEurope, které byly na burze a každý čtvtrek musely veřejně přiznávat, jak se jejich hospodaření zhoršuje.

Většina evropských aerolinek je na burzách a do jejich výsledků je vidět. Mnohem méně než dosud o sobě chtějí informovat také České aerolinie.

Třetí letadlo do Prahy

Wizz Air začal létat z Prahy letos na jaře, na Ruzyni má už umístěna dvě letadla. Ta jsou ale pro zimní slabší poptávku zřejmě příliš, proto firma postupně některé nevytížené lety ruší.

K již dříve oznámeným se nově přidalo například zrušení úterních spojů do Říma, od ledna podle serveru planes.cz končí také sobotní spoje do Bergama a Charleroi, ve čtvrtek do Eindhovenu.

"S rušením linek kvůli vývoji poptávky počítáme do konce března," uvedla Kazmér. Na jaře chce dopravce umístit do Prahy třetí letadlo.