Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | foto: Wizzair

Wizz Air ruší lety a ještě za to chce platit

  • 51
Největší nízkonákladová společnost na ruzyňském letišti Wizz Air začíná dělat to samé, za co v Praze pranýřovala svého někdejšího konkurenta SkyEurope - ruší některé lety.

Expanze maďarského nízkonákladového dopravce je v Praze pomalejší, než firma plánovala. Společnost neodhadla dobře poptávku po svých letech na zimu a začala razantně šktrat v letovém řádu. Změny se dotýkají tisíců lidí, kteří si už s Wizz Airem na zrušené termíny koupili letenky.

"České republice se krize nevyhnula a aerolinky na to musí reagovat. Poptávka nepodporuje nabídku na trhu, navíc vstupujeme do slabé sezóny, kdy je poptávka vždy nižší," vysvětlila mluvčí Wizz Air Natasza Kazmér.

Wizz Air hýbe s letovým řádem už několik měsíců, většinou ale posouval jen časy odletů. Teď jsou změny drastičtější. Ruší jednotlivé frekvence, někdy i polovinu. Škrty se dotkly prakticky všech linek, beze změn zůstaly jen počty spojů do Paříže, Eindhovenu a Trevisa. Firma nechce žádnou linku ale zrušit.

Redukce způsobuje velké komplikace lidem, kteří si s nimi koupili letenku. Pobyt si musí často nedobrovolně zkracovat nebo prodlužovat, rušit třeba již zaplacené ubytování nebo půjčovny aut. Řada Čechů navíc Wizz Air používá jako přiblížení k levné síti letenek Ryanairu, kombinací obou společností se dají například najít letenky na Kanárské ostrovy za přibližně tisícikorunu.

Klienti Wizz Air musí volat na placenou linku

Firma přitom sama při svém boji se SkyEurope označovala jejich časté rušení letů kvůli problémům s flotilou za známku nespolehlivosti. Aerolinky mohou bez problémů zrušit let dva týdny před odletem, pokud by to bylo později, musely by lidem už platit nemalé kompenzace.

Wizz Air dává lidem možnost změnit si zdarma let na jiný termín nebo si nechat vrátit peníze. To je ale možné jen po telefonu. Firma ještě donedávna ale ke změně letů umožňovala volat jen na zahraniční čísla, kde lidé museli platit mezinárodní poplatky. Mluvčí Wizz Air to nejprve popřela, teprve poté, co MF DNES zaslala jeden z mailů, který firma lidem při změně letu posílá, přiznala chybu.

Podle ní už čeští zákazníci dostávají při rušení letů v mailu české číslo. Někteří klienti Wizz Air uvedli, že jim zaměstnanci aerolinek sami volali. "Kdyby placená telefonní linka byla jedinou možností ke změně letu či vrácení peněz, dopravce ji nemůže zpoplatňovat. Pokud by se tak dělo, mohli by cestující náklady požadovat zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Wizz Air navíc zpoplatnil své telefonní centrum pro ostatní kontakt s klienty. Dosud místní číslo, kam lidé mohli volat za cenu místního hovoru zrušili a je nutné volat na linku, kde minuta hovoru stojí nejméně čtrnáct korun.

To, že lety nejsou příliš plné, ukazuje i rezervační systém Wizz Airu. Zpáteční letenka po Evropě s odletem za týden až dva se dá stále pořídit do tisícikoruny. Jaký dopad může mít slabá poptávka na hospodaření, není jasné.

Zatímco SkyEurope byly na burze a každý čtvrt rok vypouštěly do světa čím dál horší zprávy o svém hospodaření, Wizz Air o svých výsledcích neinformuje. Firma jen tvrdí, že je v zisku a tvrdí, jak prudce roste. Podle statistik společnosti RDC Aviation vzrostla v říjnu kapacita Wizz Air meziročně o 40%.