Ralph Lauren, který zatím působí v malém, nicméně emblematickém hotelu na třídě Alvear v honosné čtvrti La Recoleta, vyvolal svým oznámením pochmurnou náladu. Před ním již v roce 2009 odešly značky Armani, poté Escada a Yves Saint-Laurent, která tu působila 30 let.
Podle místního tisku odchod z Argentiny chystá také pařížská klenotnická firma Cartier. Její největší filiálka Richemont se k tomu odmítla vyjádřit.
"Tyto značky narážejí v Argentině na potíže kvůli kontrole směny a také povinnosti vyvézt odtud ekvivalentní hodnotu zboží, které se sem doveze," vysvětlil analytik Diego Schvartzman. "Jejich obchody jsou stále méně rentabilní," dodal.
Uniká nám kapitál
Prezidentka Cristina Fernándezová se rozhodla radikálně posílit kontrolu vývozu a dovozu s cílem bojovat mimo jiné proti úniku kapitálu, aby se zachoval obchodní přebytek.
Ve svém komuniké Ralph Lauren upřesnil, že společnost Argentinu neopouští. "Udělali jsme přehled situace a rozhodli jsme se naše tři obchody uzavřít dočasně," uvedl.
S vývozem argentinského zboží v ekvivalentní hodnotě zboží dovezeného se srovnala italská značka Ermenegildo Zegna, která v Argentině působí od roku 1999. Zegna sice uzavřel svůj obchod na třídě Alvear, ale našel prý řešení, jak se s obchodními překážkami vypořádat.
"Od května firma nepřímo vyvezla do Evropy vlnu od (patagonského) výrobce Trelaw, s nímž je už léta ve spojení," vysvětlil zdroj s tím, že Ermenegildo Zegna nehodlá opustit jeden z nejvýznamnějších trhů v Jižní Americe, k nimž patří i Brazílie a Chile. "Argentina je pro značku strategická a vždy dávala dobré výsledky."
Armani odešel, ale Escada se rozhodl zachovat si na Alvearu své místo, ač uzavřené. Stále je možné ve výloze vidět slavnostní róby označené logem firmy, koupit je ale nelze.
Luxusní trh roste
Podle Schvartzmana potíže, na něž velké značky narážejí, jsou o to absurdnější, že Argentina je trh, který jim je v Latinské Americe z kulturního hlediska asi nejbližší.
"A navíc, luxusní trh je jediný, který nebyl zasažen světovou krizí a zaznamenává dále růst převyšující deset procent," upozornil analytik. "V Latinské Americe trhy s luxusním zbožím plně expandují, především v Brazílii a Mexiku, ale také v Peru, Kolumbii a v neposlední řadě v Chile," uvedl.
Třída Alvear ovšem proti nepřízni bojuje. "Obchody se zavírají, ale zase otevírají podle ekonomických cyklů," říká zástupce jedné realitní kanceláře. "Třída Alvear však vždycky zůstane třídou Alvear: prostě klasika," dodal.