Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Česka a Slovenska se stává automobilová velmoc

  1:00aktualizováno  1:00
V Detroitu jsou automobilky různých značek pár kilometrů od sebe. V bývalém Československu jsou od sebe spíše stovky kilometrů, přesto si bývalá federace již nyní vysloužila název středoevropský Detroit.
Automobilka TPCA v Kolíně.

Automobilka TPCA v Kolíně. | foto: Radek CihlaMF DNES

Nikde jinde v Evropě neprožívá výroba aut takový rozmach jako v jejím středu.

Ve čtvrtek otevřený závod francouzské společnosti PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě je dalším krokem k vytvoření automobilové velmoci. V roce 2010 by se v Česku a na Slovensku měly ročně vyrábět dvamiliony aut.

Až dosud mělo Česko ve výrobě aut navrch, dvěma novými automobilkami nás však Slováci začínají dohánět.

"Vidíme v tom jen samé výhody. Bude to mít vliv na nezaměstnanost, obchodní bilanci, hrubý domácí produkt. Negativa nevnímáme," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.

V Trnavě se vyrábějí Peugeoty 207 již od léta, k velké nelibosti hlavně britských odborářů. PSA uzavírá v anglickém městě Ryton svůj závod, o práci přijde více než dva tisíce lidí. Do nově otevřené automobilky investovali Francouzi 700 milionů eur. Každý rok má slovenský závod chrlit 300 000 aut.

Stejné množství chystá i žilinská Kia, kterou čeká slavnostní otevření zhruba za měsíc.

V bývalé federaci se již dnes vyrábějí vozy pěti značek: Škoda v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, Toyoty, Peugeoty a Citroëny v Kolíně, Volkswageny v Bratislavě, Peugeoty v Trnavě. K tomu již běží zkušební výroby vozů Kia v Žilině, v Nošovicích se chystá Hyundai.

Česko-slovenský Detroit se tak dostává do čela žebříčku největších evropských výrobců aut. Již letos předstihne Česko jistě Itálii, v přepočtu vyrobených aut na tisíc obyvatel bude Slovensko za pár let na prvním místě v Evropě.

Levné mzdy a tradice táhnou
Co automobilky do středu Evropy láká? Nejsou to jen nižší mzdy, jak se může na první pohled zdát. I když rozdíl mezi platy je stále vysoký: mzdové náklady u dělníků ve Volkswagenu v Německu jsou 45 euro na hodinu (1200 korun), v Mladé Boleslavi něco přes sedm euro (196 korun).

"Rozdíly v platech jsou stále vysoké, z bývalých socialistických zemích jsou v rámci koncernu lepší platy jen v Maďarsku," říká šéf odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Náklady na zaměstnance však nejsou v ceně auta zdaleka to nejdůležitější, nepřesahují patnáct procent. Podle Šípka stojí za přílivem zahraničních automobilek také dobrá poloha ve středu Evropy a dostatek kvalifikovaných pracovníků společně se strojařskou tradicí.

Najít dostatek lidí však může být za pár let problém, již teď automobilky varují, že lidí s technickým vzděláním je čím dál méně.

Podle prognóz analytiků z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers dosáhnou v roce 2010 české automobilky kapacity přes milion aut ročně, slovenské 850 tisíc vozidel.

Už letos česká výroba aut díky plnému rozjezdu kolínské TPCA stoupla o více než polovinu, do konce roku přesáhne hranici 800 tisíc.

Auta jsou dnes v obou zemích klíčovým odvětvím. V Česku mají na roční průmyslové výrobě zhruba pětinový podíl, na Slovensku dokonce čtvrtinový. Až se rozjede nošovický Hyundai, bude v automobilkách a u jejich dodavatelů pracovat 150 tisíc lidí.

"V Česku se na nárůstu objemu výroby bude podílet především Hyundai, který by měl v továrně v Nošovicích zahájit výrobu v roce 2008," uvedl Marek Romancov z PwC.

Na Slovensku zaměstnává výroba aut 58 tisíc lidí, po rozjezdu závodů PSA a Kia přibude podle odhadů Slovenského sdružení automobilového průmyslu dalších 35 tisíc míst.

Množství různých značek může podle Šípka zajistit to, že by v případě odbytových potíží jedné značky neměl být v problémech celý zdejší autoprůmysl.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Další z rubriky

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Ministr vnitra odvolal šéfa České pošty Elkána, chybí mu prý vize

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

Ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar odvolal ke konci února generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Poště...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Najdete na iDNES.cz