Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Česka a Slovenska se stává automobilová velmoc

  1:00aktualizováno  1:00
V Detroitu jsou automobilky různých značek pár kilometrů od sebe. V bývalém Československu jsou od sebe spíše stovky kilometrů, přesto si bývalá federace již nyní vysloužila název středoevropský Detroit.
Automobilka TPCA v Kolíně.

Automobilka TPCA v Kolíně. | foto: Radek CihlaMF DNES

Nikde jinde v Evropě neprožívá výroba aut takový rozmach jako v jejím středu.

Ve čtvrtek otevřený závod francouzské společnosti PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě je dalším krokem k vytvoření automobilové velmoci. V roce 2010 by se v Česku a na Slovensku měly ročně vyrábět dvamiliony aut.

Až dosud mělo Česko ve výrobě aut navrch, dvěma novými automobilkami nás však Slováci začínají dohánět.

"Vidíme v tom jen samé výhody. Bude to mít vliv na nezaměstnanost, obchodní bilanci, hrubý domácí produkt. Negativa nevnímáme," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.

V Trnavě se vyrábějí Peugeoty 207 již od léta, k velké nelibosti hlavně britských odborářů. PSA uzavírá v anglickém městě Ryton svůj závod, o práci přijde více než dva tisíce lidí. Do nově otevřené automobilky investovali Francouzi 700 milionů eur. Každý rok má slovenský závod chrlit 300 000 aut.

Stejné množství chystá i žilinská Kia, kterou čeká slavnostní otevření zhruba za měsíc.

V bývalé federaci se již dnes vyrábějí vozy pěti značek: Škoda v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, Toyoty, Peugeoty a Citroëny v Kolíně, Volkswageny v Bratislavě, Peugeoty v Trnavě. K tomu již běží zkušební výroby vozů Kia v Žilině, v Nošovicích se chystá Hyundai.

Česko-slovenský Detroit se tak dostává do čela žebříčku největších evropských výrobců aut. Již letos předstihne Česko jistě Itálii, v přepočtu vyrobených aut na tisíc obyvatel bude Slovensko za pár let na prvním místě v Evropě.

Levné mzdy a tradice táhnou
Co automobilky do středu Evropy láká? Nejsou to jen nižší mzdy, jak se může na první pohled zdát. I když rozdíl mezi platy je stále vysoký: mzdové náklady u dělníků ve Volkswagenu v Německu jsou 45 euro na hodinu (1200 korun), v Mladé Boleslavi něco přes sedm euro (196 korun).

"Rozdíly v platech jsou stále vysoké, z bývalých socialistických zemích jsou v rámci koncernu lepší platy jen v Maďarsku," říká šéf odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Náklady na zaměstnance však nejsou v ceně auta zdaleka to nejdůležitější, nepřesahují patnáct procent. Podle Šípka stojí za přílivem zahraničních automobilek také dobrá poloha ve středu Evropy a dostatek kvalifikovaných pracovníků společně se strojařskou tradicí.

Najít dostatek lidí však může být za pár let problém, již teď automobilky varují, že lidí s technickým vzděláním je čím dál méně.

Podle prognóz analytiků z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers dosáhnou v roce 2010 české automobilky kapacity přes milion aut ročně, slovenské 850 tisíc vozidel.

Už letos česká výroba aut díky plnému rozjezdu kolínské TPCA stoupla o více než polovinu, do konce roku přesáhne hranici 800 tisíc.

Auta jsou dnes v obou zemích klíčovým odvětvím. V Česku mají na roční průmyslové výrobě zhruba pětinový podíl, na Slovensku dokonce čtvrtinový. Až se rozjede nošovický Hyundai, bude v automobilkách a u jejich dodavatelů pracovat 150 tisíc lidí.

"V Česku se na nárůstu objemu výroby bude podílet především Hyundai, který by měl v továrně v Nošovicích zahájit výrobu v roce 2008," uvedl Marek Romancov z PwC.

Na Slovensku zaměstnává výroba aut 58 tisíc lidí, po rozjezdu závodů PSA a Kia přibude podle odhadů Slovenského sdružení automobilového průmyslu dalších 35 tisíc míst.

Množství různých značek může podle Šípka zajistit to, že by v případě odbytových potíží jedné značky neměl být v problémech celý zdejší autoprůmysl.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

PŘÍBĚHY ZNAČEK: Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V padesátých letech stál...

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Taxikáři znovu hrozí protesty, memorandum s Uberem považují za hru o čas

Taxikáři protestují proti alternativním přepravním službám už druhý den (9....

Sdružení českých taxikářů nadále vyzývá vládu k razantním krokům vůči společnostem typu Uber a Taxify. Závazek evidovat...

Najdete na iDNES.cz