Z českých dílů už jde postavit celé auto

  9:38aktualizováno  9:38
V Holýšově u Plzně se dříve vyráběly kabiny pro nákladní liazy. Ale v novém miléniu místní svářeči přestoupili na lepší značku. Od roku 2002 jich sto šedesát svařuje kostry pro autobusy Mercedes, který do zdejšího podniku Evobus Bohemia od té doby investoval pětadvacet milionů eur.
Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Auto, automobil, pneumatika - Škoda Auto - ilustrační foto | foto: Škoda AutoiDNES.cz

Od února Mercedes do Holýšova přesunul část výroby z Turecka, takže nyní firma zaměstnává 620 lidí. Německá značka chce stavět byty, budovat servisní středisko a umístit do osvědčeného Holýšova přípravu kostry pro další typ, s nímž se počítá koncem roku.

INFOGRAFIKA: AUTO
Z ČESKÝCH DÍLŮ

"Padlo rozhodnutí, že tady je naše budoucnost," říká šéf značky Evobus v Česku Daniel Spálenka. Česko má výhodu v tom, že zde lze levně dosáhnout stejné kvality jako na Západě a že do Holýšova je z mateřských podniků v Mannheimu a Ulmu blíž než třeba do Berlína.

Často čelí otázce, jestli by se v Česku jednou nemohly dělat nejen kostry, ale rovnou celé autobusy. Předpoklady pro to prý jsou, ale pro Mercedes to není ekonomická nutnost a ani se to nesluší. "Důležitá je politika. My jako společnost cítíme určitou sociální odpovědnost," říká Spálenka, který sám v Německu dlouho žil.

To, co se děje v Holýšově v malém, je vidět v Česku i v celé střední Evropě ve velkém. Automobilový průmysl se pro Česko stává nejdůležitějším výrobním odvětvím. Tržby zdejších továren stouply za uplynulých deset let z 90 na 390 miliard korun, spočítalo Sdružení automobilového průmyslu.

Připočtou-li se k závodům i místa v servisech nebo na pumpách, auta mohou podle odhadu sdružení živit až kolem 200 tisíc Čechů.

Auto z českých dílů
Ve Škodě Auto a v kolínské automobilce TPCA by se při naplnění optimistických scénářů mohlo za pár let vyrábět celkem 900 tisíc aut. V oboru pracuje dvakrát víc lidí než před osmi lety, což je hlavně dílem méně známých, ale o to početněji zastoupených firem vyrábějících součástky buď přímo do aut nebo do složitějších autodílů.

ČTĚTE TAKÉ:
Česká světla
u aut už umějí
i zatáčet
Díky těmto podnikům je automobilový průmysl zastoupený prakticky v každém kraji, přičemž výrobou dílů se živí podle údajů Sdružení automobilového průmyslu asi třikrát víc lidí než výrobou samotných aut.

S tím, jak přibývá továren - naposledy díky japonské vlně dodavatelů pro Toyotu - se zpestřuje i rozsah toho, co všechno se v tuzemsku vyrábí. "Když pomineme suroviny, lze v Česku opravdu koupit prakticky kterýkoli díl," říká nákupčí dílů pro Ford Štefan Tyrpák.

"Nejenže se v Česku vyrábějí všechny součástky, z Česka se dnes už zásobují všechny automobilové značky," uvádí vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn.

Za Škodou a Toyotou
Po letošním zahájení výroby v Kolíně a u dodavatelů tamní automobilky se čeká, že Česko poprvé od rozpadu federace skončí opět v plusu z hlediska bilance vývozu a dovozu.

"Automobilový průmysl je z tohoto pohledu jednoznačně nejdůležitější, bez něj bychom dál měli hluboký deficit," uvádí ekonomka banky ING Jana Steckerová. Díky růstu vývozu a přílivu investic mimo jiné stoupá i kurz koruny, za poslední rok z dvaatřiceti na třicet korun za euro.

Opakuje se tak něco podobného jako po příchodu Volkswagenu do mladoboleslavské Škody. SVWpřišly do Česka i dodavatelské firmy -často jako investoři do zdejších podniků. "Objem dodávek českých dodavatelů ostatním značkám koncernu v posledních letech stále roste, od roku 2000 se zvýšil více než třikrát," uvádí mluvčí Škody Jaroslav Černý.

Z českých dílů lze udělat auto
V anketě MF DNES, v níž odpovědělo patnáct významných firem, všechny hlásí buď rozšiřování výrobních kapacit nebo zavádění nových výrob.

Peguform Bohemia, výrobce přístrojových desek, nárazníků a dalších plastových dílů pro auta, rozšiřuje letos výrobu ve dvou ze svých čtyř tuzemských závodů a kromě toho chystá spuštění zcela nové továrny v Maďarsku. "Výroba by tam měla začít už v příštím roce," říká ředitel Pavel Neumann.

Bosch rozšiřuje výrobní kapacity v Jihlavě i vývojové centrum v Českých Budějovicích. Výroba zámků FAB Rychnov nad Kněžnou začala dodávat klíče a vložky zámků pro luxusní vozy britské automobilky Bentley. Pro gumárenský koncern Continental je Česko dnes jednou z hlavních výrobních základen.

"Letos vyrobíme 24 milionů pneumatik, za rok 27 milionů a tak to ještě určitě bude nějakou dobu pokračovat," předpovídá šéf firmy Pavel Pravec.

Díly z českých továren se hlavně vyvážejí a jde o mnohem větší peníze, než kolik putuje opačným směrem na dovoz hotových aut do Česka. Podle sdružení autoprůmyslu jde o přebytek zhruba 180 miliard korun. I když to není tolik vidět, velké automobilové značky dělají v Česku mnohem větší obchody v nákupu dílů než v prodeji aut.

"Letos odhaduji obrat nákupu na 450 milionů eur. Každý rok to roste o padesát až sto milionů," uvádí Josef Doležal, šéf nákupu koncernu GM v Česku.
Podle profesora Petera Cooka, který o autoprůmyslu přednáší na Nottingham Business School, je přesun výroby dílů na východ nyní jedním z největších hybatelů celého odvětví.

"Koneční výrobci nepřetržitě hledají způsoby, jak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost," uvádí Cook. U dílů je přesun podle něho jednodušší a politicky stravitelnější. Ale výrobci dílů jsou podle něho stejně čím dál důležitější, protože automobilky na ně přesouvají čím dál víc práce.

Autoři:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Najdete na iDNES.cz