Takzvané „udírny“ mají zmizet z vlaků pražského metra.

Takzvané „udírny“ mají zmizet z vlaků pražského metra. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Z metra na trase B zmizí "udírny", jízda vlaků bude plynulejší

  • 38
Soupravy metra na trase B čeká letos a příští rok změna jejich zabezpečovacích systémů, kterou pocítí i cestující. Součástí změn je i vymontování skříní se stávajícím zabezpečovacím zařízením v prvním a posledním voze soupravy, které získaly pro svůj tvar přezdívku udírna.

„Udírny“ v soupravách na metru B jsou unikátem, podobně modernizované vozdy na trase A jezdí bez nich. Dosud je trasa B vybavena původním ruským zabezpečovacím zařízením ARS, AŽD Praha má dodat nové zabezpečovací zařízení LZA.

„Velká skříň bude ze souprav odstraněna. Letos připravíme prototyp soupravy a s ohledem na možnosti grafikonu předpokládáme, že bude upraveno dalších deset souprav. Do poloviny roku 2019 by měly být upraveny všechny soupravy metra,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Ve Škodě se soupravy vyrobené v Sovětském svazu modernizovaly.

Po demontáži skříní přibude v soupravách několik míst na sezení.

Nedílnou součástí zabezpečovacího zařízení LZA je i systém ACBM-3 (Automatické cílové brždění metra) od AŽD Praha. Vozový počítač dodává společnost UniControls. Na trase A už od roku 2003, nahrazuje částečně práci strojvedoucího.

„Strojvedoucí před odjezdem stiskne tlačítko, na základě kterého se spustí automatická sekvence zavření dveří, rozjezdu, pohybu soupravy v tunelu, cílového brzdění v další stanici a automatické otevření dveří na straně metra, kde je nástupiště,“ popsal činnost AVV předseda představenstva UniControl Antonín Felber.

Podle něj technologie zvyšuje komfort cestujících: rozjezd je plynulejší, stejně jako brzdění. „Dochází k optimálnímu vedení a tím i k menšímu mechanickému namáhání spřáhel, zlepšuje se plnění grafikonu, informační systém je ovládán plně automaticky,“ dodal Felber.