Podle informace Radiožurnálu do mostu zatéká a zřejmě není použitá patinovaná ocel, ale jen klasická konstrukční ocel. Při použití patinované oceli se sice laikovi mohou mosty zdát rezavé, ale jde jen o ochrannou patinu. Pokud se použije jiný materiál a nenatírá se, mostní konstrukce koroduje.
"Špatný stav mostu můžeme potvrdit, máme relevantní zprávu z mostní prohlídky. Chemické složení a použití typu oceli musíme prověřit. Necháme udělat chemický rozbor a analýzy, které potvrdí skutečné použití typu oceli," řekla iDNES.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jak dodala, loni v listopadu provedla mimořádnou kontrolu společnost Mott McDonald.
Při laické prohlídce však na mostní konstrukci nebo pod ní nebyly velké rezavé kusy patrné.
Přeměření statiky mostu bude nezbytné
Miloslava Pošvářová z této společnosti řekla Radiožurnálu, že taková závada může mít za následek statické poškození mostu. "Ale pokud se neprovede zaměření, tak se to nemůže prohlásit zcela zodpovědně," prohlásila Pošvářová.
Firma Stráský, Hustý a partneři, která most projektovala, zvěsti o odloupnutých rezavých plátech odmítá. "Je to jasný nesmysl, nic takového se neděje," řekl architekt Ilja Hustý.
Stejně hovoří i zhotovitel dálnice, firma Eurovia. "O případném odpadávání koroze jsme se opět, jak je již u ŘSD zvykem, dozvěděli z médií. Ve chvíli, kdy nám bude poskytnut údajný videozáznam, budeme moci posoudit, zda se jedná o reálné video dokumentující skutečný stav, ne o hraný film," uvedla pro iDNES.cz mluvčí Eurovie Petra Kučerová a zdůraznila, že řidičům nehrozí žádné nebezpečí.
Je na vině nekvalitní zhotovení, nebo špatná údržba?
ŘSD a Eurovia se také neshodují, zda případná rezavá místa by byla chybou stavebníka, nebo údržby, za kterou už zodpovídá ŘSD. "Toto rozhodně není výsledkem špatné údržby, současný stav mostu potvrzuje technologickou závadu," konstatovala Vápeníková za ŘSD.
Kučerová z Eurovie hned odpovídá: "Při dodávce mostu jsme prošli celou řadou přejímek, kde jsme dokladovali původ, druh a kontrolu materiálů, které od nás ŘSD po důkladné kontrole převzalo a zaplatilo. I když se konstrukce nenatírá, tak se musí řádně udržovat a kontrolovat."
Podle odborníka stav mostů neohrožuje jejich nosnost
Stav mostu je jednou z vad v právě probíhajícím reklamačním řízení. Spory se zabývá i policie a rozhodčí soud.
Zrezivěním části mostů na D47 se nedávno zabýval i Jiří Stráský z Fakulty stavební VUT v Brně a uvedl, že závady způsobil nekvalitní materiál a hlavně nedostatečná údržba. Podle něj je však stavba i přes problémy v pořádku a reklamované závady neohrožují nosnost nebo životnost mostů (o odborném posudku čtěte více zde).