"Už kvůli tomu máme stížnost od cestujících, ti naštěstí u nás mohou využít alespoň sedadel v nádražní hale," řekl Miloš Krátký, přednosta železniční stanice Praha-Libeň.
Důvodem odvozu laviček je ukončení smlouvy mezi společností Railreklam, která pronajímá reklamní plochy na nádražích a ve vlacích, a majitelem laviček AD-Net.
Spor o smlouvu o pronájmu
Podle jednatele Railreklamu Alexandra Křížka neměla jeho společnost zájem o další spolupráci, protože podmínky smlouvy byly jednoznačně výhodné pro AD-Net.
S tím nesouhlasí majitel AD-Netu Dušan Harok: "Platili jsme drahám korunu denně za každou lavičku, prováděli jsme veškerou údržbu, dráhy navíc mohly využívat reklamní plochy pro svoje účely."
První lavičky se na nádražích objevily před jedenácti lety, dohromady jich má společnost v Česku kolem tří tisíc. Křížek tvrdí, že AD-Net navíc smluvní podmínky porušoval.
"Umisťovali lavičky na místa, která nebyla schválena, a bylo jich také víc, než bylo dohodnuto," říká jednatel Railreklamu. Harok ale oponuje, že o rozmístění rozhodovali jednotliví přednostové stanic. Ty v současné době mnohem víc než spory mezi oběma firmami trápí to, že cestující přišli o místa k sezení.
"Zkoušeli jsme se proti odvozu laviček bránit, ale zbytečně," uvedl libeňský přednosta Krátký. Jedinou výjimkou bylo kladenské nádraží, jemuž AD-Net deset laviček odprodal.
"To ale není naším cílem, nejsme prodejci, ale provozovatelé," odmítá Harok další odprodeje.
Dráhy slibují nové lavičky
Betonové lavičky z nádraží tak firma převáží například na zastávky MHD, do nemocnic či na jiná místa ve městech. S jejich umístěním podle Haroka nemá firma žádný problém.
Ty, které ještě zůstaly na nádražích, už nenesou žádnou reklamu. Na náhradu reklamních laviček si však budou muset cestující nějakou dobu počkat. Přestože podle drah v současnosti probíhají jednání o vybavení stanic novým mobiliářem, termín, kdy by k tomu mělo dojít, je zatím nejasný.
Přesnou představu nemají zatím dráhy ani o tom, kolik by měly lavičky pro šedesát největších stanic stát. "O ceně je předčasné hovořit," sdělil Radek Joklík z tiskového oddělení firmy.
Jedna betonová lavička od společnosti Ad-Net stojí bez daně pět tisíc korun. Kdyby chtěly ČD nahradit zhruba sedm stovek odstraněných laviček podobně jednoduchými, přišlo by je to na nejméně čtyři miliony korun. Jejich požadavky ale budou pravděpodobně náročnější a výbava tím pádem také dražší než jednoduché betonové konstrukce.
Dráhy by rády cestujícím nabídly pohodlné sezení, zároveň nechtějí, aby se lavičky staly útočištěm bezdomovců. Tomu mohou zabránit třeba speciální přepážky, které oddělí jednotlivá místa k sezení.