Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Prahy do Drážďan po dálnici do konce roku. Zpoždění stavby stojí miliardy

  12:51aktualizováno  12:51
Dálniční spojení z Prahy do Drážďan by mělo být hotové do konce roku. Stavba se ale nakonec prodraží, protože dokončení nabralo velké zpoždění. Přitom podle posudku ČVUT každý rok, kdy dálnice není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu ve výši 680 milionů korun.

Budovaný úsek D8 se otevřel veřejnosti | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Může za to velké zpoždění, které stavba nabrala kvůli problémům se sesuvem půdy a soudními spory s ekologickými aktivisty. Stavba tak několik let stála, za což si stavební firmy na dálnici začaly účtovat způsobené náklady.

Problémový úsek dálnice D8

Nedokončený problémový úsek dálnice D8

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy není ještě známo konečné číslo, o kolik celková cena stoupne, navýšení by se mělo vejít pod dvacet procent. Vícepráce dosáhly zatím hodnoty 2,44 miliardy koruny, ale současně se zhruba miliarda zatím odečetla na takzvaných méněpracích.

„Stavební firmy zkoušely vykázat ledacos, něco jsme uznat opravdu nemohli. Jde o výdaje, které měly se zastavením stavby, vše musí dokladovat. Je jasné, že některé věci budeme muset platit, jakmile je doloží, například pojištění či bankovní záruky,“ řekl Kroupa.

Prosincový termín je reálný, tvrdí Kroupa

Stavba D8 nabrala velké zpoždění, Nejvyšší kontrolní úřad ve své nedávné zprávě upozornil, že podle původních plánů po ní měli řidiči jezdit už patnáct let. Podle posudku ČVUT každý rok, kdy dálnice není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu ve výši 680 milionů korun.

Fotogalerie

Podle Kroupy je prosincový termín otevření reálný. „Je to naprosto reálný termín, většina dálnice je hotová, budou probíhat ještě zkoušky v tunelech. Ale nevidím důvod, proč bychom neměli do Vánoc otevřít, možný je i dřívější termín,“ dodal.

D8 je specifickým případem i kvůli tomu, že na ní několik let práce prakticky stály, i když byly některé úseky v podstatě hotové. „Záruka běží od převzetí díla, k němu zatím nedošlo. Navíc si nemyslím, že by vozovce nějak zásadně vadilo, že se po ní pět let nejezdí,“ tvrdí Kroupa.

Prohlídka rozestavěného úseku dálnice D8, 3. září:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitelství silnic a dálnic začalo v úterý 8. září s evidencí billboardů v...
Vlastníci billboardů změnili názor, část poutačů u silnic odstraní

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní poutače, na něž je ve výzvě upozornilo ministerstvo dopravy. Řekl to v pátek mluvčí Svazu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.