Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za autobusy platí kraje miliardy. Bez soutěží

  1:00aktualizováno  1:00
Poloprázdný autobus veze hrstku lidí z odpolední směny. Pro komerčního dopravce by byl tak málo vytížený spoj noční můrou. Pro desítky firem v republice naopak představuje výnosný byznys: kraje jim ztráty zaplatí i s přiměřeným ziskem.
Špatná legislativa stojí i za problémy v Ústeckém kraji.

Špatná legislativa stojí i za problémy v Ústeckém kraji. | foto: Martin AdamecMF DNES

Jen krajské úřady ročně pošlou autobusovým a železničním dopravcům přes osm miliard korun, spočítalo ministerstvo dopravy. Ve většině krajů tvoří autobusy zhruba polovinu. "Tento byznys je velmi lukrativní, nikde jinde nemáte smluvně garantovánu výši příjmů i zisku," říká odborník na dopravu Jan Kašík z poradenské firmy Babtie.

Peníze se navíc rozdělují bez výběrových řízení, kraje uzavírají smlouvy s firmami, které už na lince jezdí řadu let.

Antimonopolní úřad zatím rozdělování peněz bez soutěží neřeší. "Zákon o veřejných zakázkách ani koncesní zákon se na tato výběrová řízení nevztahují. Přidělování dotací upravuje zákon o silniční dopravě," řekl mluvčí úřadu Kristián Chalupa.

Garantované miliardy lákají do zdánlivě nezajímavého byznysu čím dál více firem. Například Veolia Transport (dříve Connex) rozšiřuje počet bývalých ČSAD, které ovládla. Podle Radima Jančury ze Student Agency se o vstup na trh zajímají i některé velké anglické firmy. "Je to bezrizikové podnikání," řekl.

Množství peněz, které do autobusů jdou, mají plně v rukou od loňského roku kraje. Průhlednému výběru dopravců se zatím vyhýbají. Část firem vybrali takto na jihu Moravy, zvažují to v Plzni.

Na linky chtějí proniknout i české firmy - přes výběrové řízení. První takový pokus učinil Ústecký kraj. Nakonec však dopadl tak, že autobusy minulý týden nevyjely. Hrozí něco takového i jinde? Podle krajských úřadů ne. Mají smlouvy s různými dopravci, kteří by mohli výpadek jedné firmy snáze pokrýt.

Na trh chce proniknout i Student Agency, která už ovládla řadu lukrativních spojů mezi Prahou a některými krajskými městy. „Kraj ovšem musí vypsat výběrové řízení s podmínkami umožňujícími vstup zcela nového dopravce,“ řekl Jančura, který hodlá obeslat všechny hejtmany.

Miliardový byznys
Současný systém funguje tak, že se od celkových nákladů odečtou tržby a zbytek kraje doplatí. Nejde tedy o dotaci, ale o úhradu ztráty. "Jízdné je regulováno tak, aby pro cestující byla výše jízdného dostupná. To znamená, že cestující se podílejí zhruba polovinou na skutečné ceně ujetého kilometru," řekla mluvčí Icom Transport Renata Heřmanová.

Náklady na kilometr se značně liší - od 20 do 39 korun za kilometr. Záleží například na klimatických podmínkách, terénu, ale i na tom, jak si je krajský úřad schopen uhlídat ceny a nepodlehnout lobby dopravců. Přiměřený zisk pak musí jít znovu do autobusové dopravy, například nákupu nových vozů.

Dopravci i kraje se shodují, že situaci komplikuje špatná legislativa. Zákon o silniční dopravě se několikrát měnil a nové pasáže na sebe nenavazují. "Chybí tu naprosto zákon o veřejné dopravě," míní Petr Kašík ze Svazu dopravy.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Sklárna ve slovácké Květné kvůli ruskému trhu propustí desítky lidí

Den otevřených dveří ve sklárně v Květné na Uherskohradišťsku (21. 7. 2018)

Sklárna v Květné na Uherskohradišťsku propustí v nejbližších týdnech desítky zaměstnanců. Nemá totiž dost zakázek na...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Najdete na iDNES.cz