"Bude se to týkat jen lidí, kteří opakovaně nebo po dlouhou dobu neplatí své účty," uvedl Aleš Janků z Asociace provozovatelů mobilních sítí. Zapomnětliví klienti nemají mít podle něj vůbec strach.
Podle pravidel sdružení Solus je špatným dlužníkem člověk, který nezaplatí tři účty nebo má skluz s placením déle než devadesát dnů.
"Výjimkou jsou noví klienti. Ti se v databázi objeví, pokud nezaplatí už dvě faktury po sobě," říká Jan Stopka, tajemník sdružení. Problémy tedy bude mít jen zlomek lidí.
Mobilní operátoři mají vážné potíže s neplacením přibližně u jednoho procenta ze svých 3,4 milionu klientů s měsíčním paušálem.
K nahlížení i zařazení do seznamu neplatičů potřebují banky, prodejci i mobilní operátoři souhlas svého zákazníka. Ten je v drtivé většině případů součástí smlouvy, Eurotel a T-Mobile už ho přidaly do nových smluvních podmínek. Ty platí od 1. září.
"My ho budeme mít v podmínkách od 1. listopadu," uvádí Petr Šindler, mluvčí Oskara.
Souhlas platí automaticky pro všechny současné zákazníky, je však možné ho písemně odvolat. Všichni tři operátoři slibují, že za to nebudou nikoho trestat.
Takový zákazník však nedosáhne na některé výhody, ve hře jsou především nižší zálohy na volání z ciziny nebo dotované telefony.
Kdo měl problémy s placením účtu za telefon v minulosti, může zůstat v klidu. Začíná se s čistým "trestním rejstříkem".
Kdo se však na seznam dostane, stráví na něm minimálně tři roky. Tak dlouho totiž Solus skladuje špatné zkušenosti.