Razie v sídle SŽDC souvisela s šesti zakázkami.

Razie v sídle SŽDC souvisela s šesti zakázkami. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Za falšování tendrů hrozí stavbařům 10 let. Policie zatkla jen jednoho

  • 5
Policejní manévry okolo české železnice z minulého úterý souvisely podle zjištění iDNES.cz se šesti údajně zmanipulovanými tendry. Hodnota veřejných zakázek činí 894 milionů korun bez DPH. Všechny zúčastněné společnosti podle detektivů o manipulaci zakázek věděly.

Vlastně jde o „klasický“ scénář. Firmy se mezi sebou domluví, která z nich získá tučnou státní zakázku spolufinancovanou z eurofondů a Státního fondu dopravní infrastruktury. Ty, co neuspějí, se za odměnu podílejí třeba na subdodávkách.

Vyjádření právního zástupce Antonína Blažka

Z dohody zřejmě profitují i někteří státní zaměstnanci – v tomto případě jde o pracovníky Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která tendry vypsala.

Protikorupční policie minulý týden zabavila archivy stavebních firem, které uspěly či se účastnily tendrů. Odbor závažné hospodářské trestné činnosti také sebral zaměstnancům notebooky, materiály ze sekretariátů a zajistil prostory s uloženými serverovými PC. U několika osob provedl domovní prohlídku.

Kromě samotné správy se razie týkala například společností Sudop Praha, Silnice Group, projektantské firmy Valbek či ústecké společnosti Strabag Rail, známější dříve jako Viamont DSP.

Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality vysvětlují, že k manipulaci se zakázkami došlo s vědomím společností, které se výběrových řízení účastnily. „Je důvodné podezření, že to mohlo být na základě příslibu zajištění subdodávek,“ konstatují.

Šest klíčových tendrů

Redakce iDNES.cz získala kompletní seznam prověřovaných soutěží.

Zvlášť závažný zločin poškození finančních zájmů EU byl podle policie spáchán při zadání zakázky „Odstranění propadů rychlosti na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov, v úseku Žatec – Chomutov“. Její hodnota činí 757,5 milionu.

U SŽDC měl vyhrát uchazeč, který by nabídl nejnižší cenu. Detektivové však tvrdí: „Mělo dojít k manipulování zadávacího řízení a k dosud přesně nezjištěné manipulaci s písemnostmi či přílohami došlých nabídek. A to s cílem zabezpečit umístění, jako prvního uchazeče v pořadí, společnosti Strabag Rail. Zejména pak v neprospěch společnosti Silnice Group a společnosti Chládek a Tintěra.“

Fotogalerie

Portál iDNES.cz již informoval, že vyšetřování může ohrozit čerpání eurodotací. Stát dosud proplatil Strabag Rail čtvrt miliardy. Projekt však financuje i Operační program doprava. Stát požádá o proplacení až po jeho dokončení. Jenže běží-li vyšetřování, nemusí Brusel proplatit nic.

V porovnání s předchozím případem jde v těch dalších o „drobné“. Detektivové prověřují podezření ze spáchání zločinu zjednání výhody při zadání zakázky „Revitalizace trati Týniště nad Orlicí – Broumov“ za 30,6 milionu korun. Tentokrát se zaměřili na projektantskou firmu Sudop Praha a jejího obchodního ředitele Petra Lapáčka.

Třetí údajně zmanipulovaný tendr SŽDC za 20 milionů korun nese název „Rychlá spojení – studie příležitostí“. Čtvrtý, taktéž za 20 milionů, se týká „Technicko-provozní studie – Technická řešení VRT“. De facto jde o vypracování koncepce pro vysokorychlostní tratě. Vyhrálo sdružení firem Sudop Praha, Metroprojekt (vlastněný Sudopem) a ACRI (sdružení českého železničního průmyslu). Nikdo z nich zkušenosti s vysokorychlostními železnicemi nemá, španělský zájemce se zkušenostmi naopak neprošel kvalifikací.

S veřejnou zakázkou „Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov“ zase podle policie souvisel zločin pletichy při zadání veřejné zakázky a zločin poškození finančních zájmů EU. SŽDC tendr vyhlásila 17. dubna 2015 za 35,7 milionu korun.

V šestém případě jde o zakázku na projekt „Revitalizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň“ s předpokládanou hodnotou 30 milionů. Zločinu zjednání výhody při zadávání zakázky se údajně dopustily osoby ze Sudopu Praha a SŽDC.

Obviněným hrozí deset let vězení

Policie zatím obvinila šest lidí, tři firmy, včetně Českými drahami vlastněný Výzkumný Ústav Železniční. Soud však poslal do vazby jen Petra Lapáčka, prý existuje důvodná obava, „že by na svobodě mohl ovlivňovat svědky“. Mezi stíhanými jsou i bývalý náměstek Českých drah a současný šéf Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) Antonín Blažek, ředitel ústavu pro techniku a rozvoj Petr Kaván, policie se zajímá io šéfa představenstva firmy Chládek a Tintěra Jana Kokeše.

Za poškození finančních zájmů EU se škodou velkého rozsahu hrozí obviněným až desetileté vězení.

V druhé větvi případu Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality prověřuje i „další podezřelé veřejné zakázky, jejichž zadavatelem byla SŽDC“. Celý případ se tak může rozrůst o další obvinění.

,