Auditoři připomněli některé konkrétní projekty realizované v posledních letech: kritiku si od nich vysloužil například nový kontroverzní zvedací most na Labi v Kolíně, který se nezvedá, výstavba přístavišť pro malé a soukromé čluny sloužící bohatým podnikatelům na Vltavě nebo splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou.
Kontroloři také konstatovali, že ačkoli ČR utratila za nejrůznější projekty ve vodní dopravě stovky milionů eur, od roku 2001 se podíl tohoto způsobu dopravy ani splavnost pro nákladní dopravu v Česku nikterak nezlepšily.
„Ve zprávě je České republice věnován poměrně velký prostor. Kontroloři Českou republiku opakovaně navštívili a přesvědčili se, že se u nás namísto zvyšování splavnosti řek snažil stát utratit finanční prostředky na opravy přístavů nebo dílčí práce na projektech. Nicméně se splavněním Labe se vůbec nepokročilo,“ uvedl ke zjištění kontrolorů český člen Kontrolního výboru v EP Tomáš Zdechovský z lidovecké frakce (EPP).
Podle něj některé projekty, například splavnění Vltavy za Českými Budějovicemi, které vyšlo na 32 milionů eur, z čehož přes 20 milionů bylo hrazeno z peněz Evropské unie, souvisejí spíše s rozvojem turistiky, než se samotnou dopravou.
Problematické projekty:
Kritika projektu od auditorů – projekt nebude mít přínos na přepravu zboží a nemá přínos pro nákladní dopravu – jde o projekt se sporným rekreačním využitím. Peníze na rozvoj nákladní dopravy po Vltavě využity na projekt spojený s cestovním ruchem. Náklady: 31,91 milionu eur celkem, 20,52 milionu z EU
Kritika projektu od auditorů – projekt s vysokými náklady a malým přínosem pro samotnou lodní dopravu na Labi Náklady 5,22 milionu eur celkem, 3,99 milionu z EU
Kritika projektu od auditorů – zvedací most, který se nezvedá. Ukázkový případ zneužití peněz z Evropské unie. Předražená zakázka, kdy byl v Kolíně vystavěn jeden z nejdražších mostů v Evropě (poměr délka/cena), který nemá žádné opodstatnění. Lodě pod ním se třemi kontejnery nad sebou neproplouvají. V případě, že by tomu tak bylo, muselo by se zvednout ještě několik dalších mostů. Navíc na frekventované železniční trati zvedání mostu není možné. Náklady 41,06 mililionu eur celkem, 28,86 z EU |