Kamiony budou na 12 tisících kilometrech německých dálnic platit podle skutečně ujeté vzdálenosti. Cena za ujetý kilometr se bude pohybovat mezi devíti a 14 eurocenty podle počtu náprav a plnění emisních norem vozidla.
Podle největšího tuzemského sdružení Česmad Bohemia bude zavedení elektronického mýta znamenat zvýšení cen silniční dopravy z České republiky na západ o 15 až 30 procent. Právě o tolik by se měly zvýšit náklady na cestu do Německa nebo přes něj.
Při manuální platbě mýta si řidič u jednoho z celkem 3500 terminálů zvolí trasu, tu zaplatí prostřednictvím karty či u pokladny a dostane pak doklad o zaplacení poplatku pro zvolenou trať.
Podobně funguje objednávka i na internetu.
Palubní přístroj zase určí body vjezdu a výjezdu z dálnice pomocí satelitního systému GPS a poté odešle přes síť GSM do počítače údaj o počtu ujetých kilometrů. Ten je pak majiteli jednou měsíčně vyfakturován.
Během cesty může řidiče zkontrolovat 300 stacionárních a 300 mobilních kontrol. V České republice počítá ministerstvo dopravy se zavedením mýta během dvou až tří let právě s využitím zkušeností z Německa a Rakouska, kde bude podobný systém fungovat od roku 2004.