Za pojištění byznysu si firmy připlatí. Ilustrační foto

Za pojištění byznysu si firmy připlatí. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Za pojištění byznysu platí firmy během krize výrazně víc

  • 0
Čtyři úvěrové pojišťovny na českém trhu se ocitly na mrtvém bodě. Na jedné straně zvedly ceny až o polovinu a zájemců o pojištění byznysu do zahraničí přibylo o desítky procent, na druhé straně zpřísnily podmínky natolik, že odmítají i ty, s nimiž by se ještě loni domluvily.

O průměrné výši pojistného pojišťovny nerady mluví, protože cena se stanovuje individuálně, ale doporučují počítat asi s půl procentem z objemu pojištěné pohledávky.

"Ceny jsou o 40 až 50 procent výš než loni," říká Markéta Stržínková, ředitelka pojišťovny Atradius. Ceny se tak vracejí postupně vzhůru, zhruba na úroveň roku 2000.

Český trh s exportním pojištěním zahrnuje pohledávky zhruba za 450 miliard korun. Na pojistném se loni vybralo 660 milionů.

"Máme nepřímé signály, že celkový objem pojištěných pohledávek bude letos o něco menší," odhaduje Pavol Parízek, šéf Kupeg, jedné ze tří největší pojišťoven na trhu.

Důvodem je nápor pojistných škod v prvním pololetí, ze kterého se trh pomalu vzpamatovává. Začalo se pojišťovat mnohem přísněji a pojišťovny se zbavují příliš rizikových pojistek a někdy i celých odvětví. K těm obtížně pojistitelným patří stavebníci a zpracovatelé dřeva. Na Ukrajinu už se prakticky nepojišťuje a problém je i s Pobaltím.

Firmy šetří, ne každá se proto pojistí

"Bylo nám vypovězeno pojištění do jihoamerického regionu kvůli rizikovosti, ačkoliv náš brazilský partner je finančně v pořádku. To nás dostává do složité situace," podotýká Jan Horák, finanční ředitel výrobce nemocničních lůžek Linet.

Jestliže rizikoví klienti ze systému nuceně vypadávají, ochotně jsou pojišťovány dosud téměř bezrizikové pohledávky. "Dříve se pojišťovaly jen pohledávky za rizikovými odběrateli, teď raději všechny. Krachují totiž i velké a zdánlivě spolehlivé firmy," upozorňuje Michal Růžička, ředitel Coface, úvěrové pojišťovny.

Pojišťovna Kupeg dokonce uzavřela meziročně o 200 % víc smluv.
Jestliže se do loňska pojišťovny předháněly v lákání klientů na nízké ceny, dnes je situace opačná.

"Zájem firem je větší. Klienti doufají v lepší podmínky a pokoušejí se přejít od jednoho pojistitele k druhému," říká Julius Kudla, šéf pojišťovny Euler Hermes.

Jiné firmy od pojištění v zájmu úspory nákladů upouštějí. Někdy prostě proto, že se jim kvůli vysokým cenám pojištění a nízkému pojistnému krytí nevyplatí.

"Nové smlouvy a nová teritoria jsou prakticky nepojistitelná nebo je pojistné krytí kontraktu tak malé, že ztrácí význam," říká Jaromír Šiler, generální ředitel Vítkovice Cylinders, výrobce vysokotlakých ocelových lahví.