Vlaky CityElefant nejsou podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy příliš spolehlivé.

Vlaky CityElefant nejsou podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy příliš spolehlivé. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Za poslední elefanty zaplatí dráhy o sto milionů více, než čekaly

  • 48
Poslední zakázka na patrové vozy pro příměstské vlaky skončí opět u Škody Transporation. Otevřená soutěž na osm dvoupodlažních jednotek pro České dráhy dopadla podle očekávání: přihlásila se jen Škoda Vagonka.

Dráhy nakoupí osm souprav CityElefant za 1,75 miliardy korun. Dráhy čekaly podle odhadované ceny při vypisování soutěže cenu nižší o 110 milionů korun. Oproti poslední zakázce pro vagónku je ale cena za soupravu 218,75 milionů (bez daně) o pár set tisíc korun nižší.

Na rozdíl od minulých smluv bude mít ale Škoda Vagonka ve smlouvě přísnější sankce za případné technické závady. O výsledku soutěže informovaly dnes České dráhy. 

Jednotky s více než třemi sty místy pro sezení nasadí dráhy ve Středočeském a Moravskoslezském kraji: čtyři půjdou na trať Praha - Benešov, další čtyři pro spoje mezi Ostravou a Mosty u Jablunkova. Škoda musí soupravy dodat do jara 2013. Dráhy zaplatí šedesát procent ceny, 40 % financuje Evropská unie.

Generální ředitel Petr Žaluda v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že osmikusová zakázka je posledním nákupem CityElefantů, které dráhy plánují.

Žaluda připustil, že u lidí oblíbené jednotky nejsou příliš spolehlivé a firma je musí často opravovat. "V nových smlouvách jsou za poruchy už podstatně přísnější sankce než dosud," tvrdí Žaluda.

Škoda Transportation tvrdí, že elefanty jsou ale bezproblémové, generální ředitel Josef Bernard dává jako příklad poslední sněhovou kalamitu, kdy nebyla odstavená ani jednotka.