Dráhy pochybení odmítají. Ilustrační foto

Dráhy pochybení odmítají. Ilustrační foto | foto: Martin Veselý, MAFRA

Za probdělou noc na nádraží dráhy nabídly sto korun slevu

  • 355
České dráhy se chlubí síťovostí svých služeb i faktem, že se o zákazníky umí postarat, pokud jim ujede poslední spoj. Realita je ale jiná: stačí mít dvě různé jízdenky a dráhy se na vás víceméně vykašlou.

Přesvědčil se o tom nedávno Jiří Indra, který cestoval ze Zašové u Valašského Meziříčí do Křenovic u Brna. Kvůli zpoždění vlaků přišel v Brně o poslední přípoj a byl nucen tak nedobrovolně strávit noc na nádraží. "Dráhy neprojevily ani nejmenší snahu o řešení, i když existovala nejméně čtyři," říká Jiří Indra.

Jeho cesta začala v Zašové po šesté večer, už při prvním přestupu ve Valašském Meziříčí zjistil, že další vlak je zpožděný a že mu v Hranicích rychlík do Brna ujede. Neuspěje s žádostí o desetiminutové pozdržení rychlíku, v Hranicích tak musí dvě hodiny čekat na další.

Do Brna nakonec přijíždí těsně před jedenáctou večer, kdy už poslední vlak do Křenovic ujel. U pokladny žádá o schválení použití taxíku, dispečer ale cestu neschválí. "Zde mi poprvé řekli, že jsem měl jet z Hranic do Brna přes Břeclav, že by to tak vyšlo," dodal Indra. Čekání do půl čtvrté ráno na první vlak tak tráví v nonstopu.

Indra chtěl po drahách přes pět tisíc korun za ztracený čas, den dovolené v práci na zotavení z noci na nádraží a telefony. Dráhy jeho stížnost odmítly: nabídly mu stokorunový poukaz pro další cestování s drahami.

Podle Indry nejde ani tak o to, že dráhy nezajistily taxíka, ale o neochotu zajistit cestujícímu kvůli zpoždění jiné řešení, jak se může dostat domů.

Dráhy loni za taxíky pro cestující zaplatily 130 tisíc

Pochybení odmítají. Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského je problémem to, že cestující jel na dva různé doklady: na jízdenku ze Zašové do Brna a následně na svoji roční jízdenku pro cesty v integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje z Brna do Křenovic.

To, že tyto peníze za roční jízdenku končí nakonec také hlavně u drah, není podstatné. "Kdyby měl jednu jízdenku až do Křenovic, pak bychom mu uhradili náklady až do výše tisíc korun," řekl Šťáhlavský.

Podle něj je podobná situace i s jinými jízdenkami v rámci integrovaných dopravních systémů. Pokud například jede někdo z Českého Brodu do Kralup na Opencard a ujede mu v Praze poslední spoj, nemá na taxík nárok. Pokud by jel na lístek Českých drah, nárok by už měl. Podle Indry ale každý zaměstnanec, kterého kontaktoval, věděl o tom, že cíl jeho cesty je v Křenovicích.

Podle Štáhlavského ale garance přepravy do cíle cesty v případě ujetí posledního spoje funguje. Jen loni dráhy umožnily využít taxíka 220 cestujícím, cestujícím za to zaplatily téměř 130 tisíc korun.