Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zaměřeno na bílé a bohaté: britská mediální agentura nezvládá skandál

  15:46aktualizováno  15:46
Za vytvoření „robotických“ profilů na sociální síti Twitter byla společnost Bell Pottinger, jedna z nejvýznamnějších britských PR agentur, vytlačena na kraj společnosti. Ze svého spolku ji vyloučila Asociace veřejných vztahů a komunikace (PRCA). Firmu opouštějí klienti a podle nejnovějších zpráv je na prodej.

Jihoafrický prezident Jacob Zuma je kritizován za úzké vztahy s mocnou rodinou Gupta, proti které se vedla kampaň. | foto: Reuters

Jedna z největších britských agentur pro veřejné vztahy a komunikaci Bell Pottinger čelí od dubna letošního roku obvinění za tajnou kampaň na sociálních sítích s účelem vyvolat rasové napětí v Jihoafrické republice, píše server The Guardian.

Vleklé problémy s vnitřní integritou společnosti nakonec dospěly do kritického bodu: opouštějí ji klienti a vedení firmy se rozhodlo, že je nejspíš na čase změnit majitele. „Mohu potvrdit, že jsme pověřili účetní, kteří se budou zabývat možnostmi pro budoucnost fungování společnosti,“ naznačil ve středu mluvčí Bell Pottinger BBC.

Firma nakupené problémy již nezvládá a přichází o klienty i peníze. Až do dubna chodila měsíčně na účet PR společnosti částka 100 tisíc liber (v přepočtu přibližně 2,8 milionů korun) od firmy Oakbay Company, která patří zámožné a zároveň kontroverzní jihoafrické rodině Gupta. Ta ovládá impérium zahrnující počítačové vybavení, média i hornictví.

Kampaň společnosti Bell Pottinger měla odvést pozornost od kauzy, která Jihoafrickou republikou otřásá již delší dobu (viz box) a vylíčit rodinu jako oběť spiknutí. Mediální agentura použila jako nástroj falešné twitterové účty, které měly poškodit bělošské podnikatele v Jihoafrické republice a manipulovat veřejným míněním, napsal server Sunday Times. Nyní za to platí tvrdou daň.

Mediální rasismus

Bell Pottinger po skandálu pověřila advokátní kancelář Herbert Smith Freehills, aby celou věc vyšetřila.

Rodina Gupta a prezident Zuma

Jihoafrický prezident Jacob Zuma je už několik let kritizován za úzké vztahy s rodinou Gupta. Vloni byl obviněn, že členům rodiny umožnil neoprávněně zasahovat do státních záležitostí. Náměstek ministra financí Mcebisi Jonas například sdělil, že mu členové rodiny nabídli pozici ministra v prezidentově vládě. Veřejně se mluví o tom, že mají Guptové vliv v mnoha státních záležitostech.

Pětasedmdesátiletý prezident od svého nástupu v roce 2009 ustál již několik veřejných hlasování o nedůvěře a skandálů, v jejichž hlavní roli častokrát figurovalo právě jméno Gupta.

Kvůli úzkým vazbám s touto rodinou se o některých příbuzných prezidenta Zumy mluví jako o „Zuptas“. Například jedna z prezidentových manželek pracuje pro společnost JIC Mining Services spadající pod Gupty jako komunikační pracovnice. Prezidentova dcera Dudzile Zuma je ředitelkou firmy Saha Computers - opět patřící rodině Gupta. Stejně tak její bratr Dudzane byl ředitelem některých společností vlastněných rodinou, ale počátkem roku odstoupil kvůli tlaku veřejnosti.

A nález nevyzněl pro PR firmu zrovna pozitivně. „Materiál určený pro kampaň, který jsme viděli, byl buď zaměřený na bohaté Jihoafričany či podniky, podněcoval nerovnost mezi rasami nebo byl urážlivý. Byl v rozporu s příslušnými etickými principy,“ uvedla ve své zprávě advokátní kancelář.

Ta sice uvádí, že nejvyšší vedení společnosti Bell Pottinger o kampani nevědělo, ale selhalo v kontrole svých zaměstnanců, píše server BBC. Vedení agentury proto vyvodilo i osobní odpovědnost. Bývalý generální ředitel společnosti James Henderson vyhodil Victorii Goegheganovou, vedoucí účtu Gupta a další tři zaměstnance suspendoval. Sám na svůj post následně rezignoval.

„Přestože jsem se na kampani pro firmu Oakbay nepodílel, byly zde varovné signály, kterých jsem si měl všimnout a zasáhnout. Proto přebírám zodpovědnost,“ řekl Henderson v neděli BBC.

Hned v úterý 4. září potom vyřkla verdikt i Asociace veřejných vztahů a komunikace (PRCA) - společnost vyloučila ze svých řad. „Bell Pottinger zneuctil svými činy PR průmysl a za to obdržel nejhorší možné sankce,“ řekl generální ředitel PRCA Francis Ingham.

Agentura svoji chybu uznává. „Rozhodnutí PRCA přijímáme, ze svých chyb jsme se ponaučili. Na druhou stranu je zde mnoho zaměstnanců, kteří se kampaně pro společnost Oakbay Capital neúčastnili a budou zvažovat individuální členství v asociaci.“

Omluvu za celou kauzu společnost zveřejnila již v červnu: „Upřímně se omlouváme každému zasaženému. K takovým věcem nemělo nikdy dojít. Je nám hluboce líto, že se to stalo,“ řekl v tiskové zprávě dnes již bývalý ředitel James Henderson.

Kvůli kauze ztrácí PR agentura víc a víc významných klientů. Vazby zpřetrhala například švýcarská společnost Richemont zabývající se produkcí a výrobou luxusního zboží či jihoafrické investiční banky Investec.

Bell Pottigner je mezinárodní PR agentura poskytující služby například v oblasti lobbování či psaní proslovů pro významné a bohaté osoby či vlády. Spoluzakladatelem je Lord Timothy Bell, který byl poradcem političky Margaret Thatcherové v oblasti médiálních záležitostí. Společnost opustil 18 měsíců před propuknutím skandálu.

Autor:


Témata: prezident


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Uber dostal v Londýně stopku. Město mu neprodlouží licenci

Londýn se rozhodl, že alternativní taxislužbě Uber neobnoví provozní licenci. Ta globální firmě vyprší na konci září. Uber má v Londýně přes 40 tisíc řidičů....  celý článek

Jídlům vždy nelze upřít nejen dobrou chuť, ale i vysokou estetickou úroveň.
Šéfkuchař nechce být v průvodci Michelin, odmítl získané hvězdičky

Prestižní kulinářská cena v podobě hvězdiček v průvodci Michelin je snem každé dobré restaurace. Existují však i výjimky. Šéfkuchař jedné z oceněných...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.