Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za rok budeme třikrát větší, říká šéf obchodní sítě Žabka

  1:00aktualizováno  1:00
Hospodářským poklesem nemusí trpět všichni. Pro Zdeňka Linharta, generálního ředitele expandující obchodní sítě Žabka, se spíše otevírají další možnosti. V rozhovoru MF DNES hovoří o svých plánech expandovat na trhu.

Šéf Žabky Zdeněk Linhart | foto: Michal SváčekMF DNES

Jak se podle vás projevuje hospodářský pokles v maloobchodě?
Už koncem roku klesly tržby. Obchodníci se sice utěšují lednovými tržbami, které jsou zhruba na stejné úrovni jako loni, ale nedodává se, že se toho docílilo masivními povánočními slevami. Ano, lidé utratili asi stejně, ale za své peníze dostali mnohem více zboží. My obchodujeme hlavně s potravinami, tak nečekáme tak dramatický dopad. Lidé dokážou omezit různé věci, ale jíst musíme všichni. Ale i tak se celkově zpomalí růst.

Jak se ještě změní naše nákupní chování mezi pulty?
Lidé budou určitě více uvažovat, jak ekonomicky nakupovat. Omezí četnost nákupů autem, budou více plánovat týdenní nákupy a více lokálně dokupovat. Ta velikost nákupního košíku ve finančním vyjádření se zmenší. Určitě nastane posun ve prospěch lacinějších značek. Předpokládáme, že to obchodům našeho typu může nahrát.

Máte důkazy, že jste vstoupili na trh úspěšně?
Je vidět, že tržby nově otevřených obchodů jsou velice zajímavé. A jsme nejrychleji rostoucí řetězec v Česku. Takhle rychle tady nikdo neotevřel za tak krátkou dobu 35 prodejen. Do konce roku jich chceme mít celkem sto.

Jak fungují první mimopražské obchody Žabka a kdy chystáte expanzi ještě dál?
I v těch středočeských městech začínají být tržby zajímavé. A v otevírání mimopražských prodejen budeme pokračovat. Už teď máme asi šedesát smluv na nové prostory. Po Praze chceme být hlavně ve středních Čechách, pak v lokalitách kolem sta kilometrů od Prahy. Třeba Plzeň, Liberec apod. V další fázi se naše značka objeví na Moravě, kde chceme otevřít osm až deset provozoven v druhé polovině roku.

Jaký je váš vztah s tím konkrétním obchodníkem?
Podobá se franšíze, ale není to úplně přesné. My neprodáváme značku, ale nabízíme možnost podnikání. Naše firma bere na sebe tíhu finančních nákladů, seženeme prodejnu, pronajímáme ji, opravíme ji, přizpůsobíme svým požadavkům, vybavíme a připravíme i se zbožím a seženeme manažera, který na základě mandátní smlouvy zprostředkovává prodej a věnuje se dalším aktivitám, které by zvýšily jeho obrat.

V čem budou ještě obchůdky Žabka specifické vedle konkurence?
Nově teď zavádíme placení složenek a bezhotovostní převod peněz. Jestliže za složenku zaplatíte na poště dvaadvacet korun, u nás to bude stát devět, a to natrvalo. Platba je on-line a je to, jako kdybyste ji zadali u sebe na počítači, což při převodu z banky do banky zabere asi dva dny. Předpokládáme, že tyto služby by měly podpořit zájem lidí o naše prodejny. Sedm dní v týdnu, od šesti ráno do jedenácti večer.

Budete nabízet i různá dobíjení telefonů nebo další elektronické služby?
Nabídneme dobíjení telefonů u všech operátorů a také cashback. Při nákupu nad tři sta korun kartou si budete u pokladny moci vybrat do 1 500 korun v hotovosti. Dál máme uzavřenou smlouvu se Sazkou. Lidé u nás budou moci využívat její terminály. V sedmi už to jde a v patnácti dalších to bude možné během února. Na rozdíl od ostatních služeb však Sazka nebude ve všech Žabkách, protože někde můžeme mít v sousedství stánek, kde má Sazka vlastní terminál a nemělo by to už cenu.

Jak se vás dotkne ostřejší boj obchodních sítí o marže?
Tlak na ceny je v ČR extrémní díky výjimečné konkurenci řetězců, které v takové koncentraci jinde nepůsobí. To, jaké řetězce už z trhu odešly (např. Carrefour, Julius Meinl, Delvita – pozn. red.), nemá v Evropě obdobu. Cenová válka však pro nás není zas tak směrodatná.

U vás budou ceny vždycky vyšší...
Každý musí pochopit, že když někam přijede kamion s dvaceti tunami zboží a během hodiny se to složí na jedno místo, tak to do těch jednotlivých desítek obchodů musí rozvést dodávky, projde to mnoha rukama, takže my jsme s náklady úplně jinde. V centru Prahy je také jiná výše nájemného než na okraji města. Přesto i my hlídáme základních 150 položek, které musí být na stejné úrovni se supermarkety.

Vaši expanzi ale může navíc podpořit pokles cen realit, že?
Nabídka prostor je teď mnohem lepší. Nabízí se nám spousta agentů, že nám vhodné prostory vyhledají na míru. Dostali jsme však i hodně nabídek od jiných nezávislých obchodníků, kteří s námi chtějí spolupracovat. My jsme samozřejmě schopni převzít i celý řetězec. Ale ne koupit zcela, ale právě na základě mandátní smlouvy.

Obojživelník roste

Maloobchodní řetězec Žabka vznikl v sousedním Polsku. Téměř dva tisíce menších městských obchodů určených k rychlým nákupům koupila i se značkou v roce 2007 česká investiční skupina Penta a rozšířila ji do Česka. Po téměř roce jich hlavně v Praze, ale například i ve středních Čechách přibylo už pětatřicet. Název Žabka se hodí i pro Slovensko, kam se síť hodlá rozšířit také. Českou odnož Žabky řídí Zdeněk Linhart, který dříve působil například v Kosteleckých uzeninách.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.
Zákaz prodeje o svátcích porušilo 28. září jen několik obchodů

Zákaz prodeje o svátcích porušily ve čtvrtek 28. září tři ze 115 obchodů zkontrolovaných Českou obchodní inspekcí (ČOI). I při předchozích prověrkách většina...  celý článek

Ředitel cukrovarnické společnosti Tereos TTD v Dobrovicích Oldřich Reinbergr.
Cukr je nejzdravější sladidlo. Zlevnit nemůžeme, říká šéf cukrovaru

Evropu zaplavuje levný cukr. Už teď je ho nadbytek a po ukončení kvót v sobotu bude komodity razantně přibývat. Dlouhodobý tlak na cenu může některé evropské...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.