Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za rychlovlaky začala lobbovat Škoda Auto. Zná jejich výhody z Německa

  14:48aktualizováno  14:48
Za vysokorychlostní vlaky začala bojovat překvapivě firma, které kvalitní železnice může odebrat část zákazníků. Škoda Auto začala prosazovat, aby síť rychlovlaků neminula ani Mladou Boleslav.

Rychlovlak Deutsche Bahn na berlínském nádraží. | foto: Reuters

Na středeční schůzce šéfa Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Surého a předsedy Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka kvůli rekonstrukci mladoboleslavského nádraží potvrdil zájem o rychlejší vlaky člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.

„Je to velmi důležité nejen pro firmu Škoda Auto, ale také pro atraktivitu města a jeho obyvatele, kteří dojíždějí. Mělo by se na tom velmi rychle zapracovat, rádi bychom iniciovali vznik skupin, které se tímto tématem budou zabývat a posunou téma dál,“ řekl Wojnar.

Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

Mladá Boleslav leží na jedné z možných tras vysokorychlostní železnice z Prahy do Liberce. Plány na ní jsou dokonalou ukázkou, jak se v Česku k vysokorychlostních železnici přistupuje: několik studií za miliony korun, v praxi ale žádný pokrok a stále doba jízdy podobná rychlosti v době vzniku trati před více než sto lety. SŽDC například ještě stále ani nerozhodla, kudy trasu povede - zda přes Lysou nad Labem, nebo více po stávající trase.

„Koridor bychom využili nejen pro nákladní, ale i osobní dopravu,“ dodal Wojnar. Ve Škodě Auto znají z častých cest do centrály koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu výhody vysokorychlostních tratí.

„Když například cestujete z Berlína do Wolfsburgu do práce, jste tam vlakem za hodinu. Výrazně by to lidem ulehčilo cestování do zaměstnání. Dnes jedete do Prahy přes hodinu a je to velice komplikované,“ dodal Wojnar. Wolfsburg a Berlín dělí přes dvě stě kilometrů, Mladou Boleslav a Prahu po silnici zhruba padesát.

Nejrychlejší vlaky by mohly vyjet i za peníze soukromníků, doufá stát

Ve Škodě Auto mají důvod k většímu protlačování železnice i kvůli tomu, že do Mladé Boleslavi jezdí spousta lidí za prací z Prahy. Dlouhou dobu relativně bezproblémové dojíždění po dálnici D10 se loni výrazně zhoršilo několika opravami a omezeními.

Podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého se zatím koridor z Prahy do Liberce připravuje a posuzuje.“ V poslední době se to posunulo i proto, že vedení kraje a ministerstvo dopravy jsou pro jeho přípravu. Rozhodující je však ekonomika, proto se posuzují různé varianty,“ dodal Surý.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Najdete na iDNES.cz