Dálnice D47. Ilustrační snímek

Dálnice D47. Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Za špatnou dálnici nemůžeme, hájí se Eurovia a připravuje žaloby

  • 608
Stavební obr Eurovia odmítá vinu za nekvalitní úsek dálnice D47, který chce stát reklamovat. Tvrdí, že stavební odpad pod dálnicí povoluje norma. Ta říká, že pod stavbou může být dřevo nebo cihly, neupřesňuje však, jaké množství takového materiálu není na škodu. Firma se brání žalobami na konkrétní zástupce státu.

Největší stavební firma v zemi už připravuje žaloby na šéfa Ředitelství silnic a dálnic Reného Porubu, ministra dopravy Pavla Dobeše a další lidi. Jakoukoliv vinu za nekvalitní dálnici na Ostravsku, která se na mnoha místech začala krátce po svém dokončení vlnit, firma odmítá.

Na druhé straně neustupují ani ministerstvo dopravy a ŘSD. Stát chystá například zpřísnění podmínek dozorování staveb a bude pokračovat v náhodných auditech, které by odhalily další nekvalitní stavby v Česku. 

"Současná situace je opravdu alarmující, je třeba s ní okamžitě začít něco dělat," reagoval ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle něj je u D47 chybou i to, že v době budování D47 dozorovala stavbu za ŘSD i firmu Eurovia stejná společnost. To by měly vyřešit konkurenční doložky ve smlouvách se společnostmi vykonávajícími stavební dozor pro ŘSD.

Eurovia se nicméně brání, že propadání dálnice za 4,3 miliardy Kč nezpůsobuje odpad, ale chemické reakce strusky (odpad z hutní výroby), kterou firma umístila pod dálnici podle platných norem. Hájí se předpisem ministerstva dopravy 'Užití struskového kameniva do pozemních komunikací', který platil v době výstavby od roku 2003.

"Norma výslovně definuje možný výskyt cizorodých částic v odvalové strusce, konkrétně výskyt železa, zlomků cihel, dřeva atd.," tvrdí Eurovia. Dále dodává, že norma nijak nestanovuje míru, v jaké se mohou cizorodé částice ve struskovém odvalu vyskytovat, takže jich může být neomezené množství.

Řez dálnicí

Přítomnost odpadu - například kusy stromů, trubky, železo a cihly - odhalily průzkumné vrty, které si nedávno nechalo ŘSD udělat. Po Eurovii proto chce, aby úsek opravila, i kdyby měla dálnici rozkopat a postavit znovu. Stavební firma zpočátku svalovala vinu na dodavatele (čtěte Stát reklamuje dálnici v Ostravě. Eurovia ji postavila na odpadcích).

"Je velmi nestandardní, aby probíhaly vrty bez přítomnosti zhotovitele stavby a místo toho za přítomnosti televizní kamery," kritizoval generální ředitel Eurovie Martin Borovka na úterní tiskové konferenci. "Nechci spekulovat, jestli jde o záměr ŘSD a ministerstva dopravy, nebo jejich nezkušenost," dodal.

Ředitelství silnic trvá na svém. Firma chybovala!

ŘSD ale svůj názor nezměnilo, trvá na tom, že Eurovia porušila schválený postup. Kontrolní vrty podle ŘSD dokládají, že firma bobtnavý podklad použila i tam, kde měly být stálé materiály. Testy prý navíc odhalily, že rozpínavost použitého materiálu není 1,5 procenta, což stavební firma deklarovala, ale zhruba 25 procent. Podle Poruby je to pětinásobné překročení platné normy.

Problémy s nevhodným podkladem pod dálnicí není v Evropě ojedinělé. Podobné spory se řeší také v Belgii nebo Nizozemsku.

Vadný úsek dálnice D1 na Ostravsku.
Vrty na dálnici D1.

Vadný úsek dálnice D47 (vlevo) a prováděné vrty (vpravo). Snímky se zvětší po rozkliknutí.

Několik vadných úseků dálnice se nachází v úseku Ostrava - Rudná - Hrušov, který je dlouhý necelé tři kilometry. Dálnice ale není vadná v celé této délce. V současnosti už se také nejedná o dálnici s názvem D47, ale D1.

,